Mein Kampf 12.část-POČÁTKY VÝVOJE NĚMECKÉ NÁRODNĚ SOCIALISTICKÉ DĚLNICKÉ STRANY
POČÁTKY VÝVOJE NĚMECKÉ NÁRODNĚ
SOCIALISTICKÉ DĚLNICKÉ STRANY
Jestliže
na konci tohoto dílu popisuji první vývojové stadium našeho hnutí a krátce se
zmiňuji o celé řadě s tím spojených otázek, nedělám to proto, abych zde
pojednával o duchovních cílech tohoto hnutí. Cíle a úkoly tohoto nového hnutí
jsou tak obrovské, že se dají popsat pouze ve vlastním zvláštním dílu. A tak ve
druhém díle této knihy podrobně popíši programové podklady hnutí a pokusím se
utvořit obraz toho, co si představujeme pod pojmem "stát". Pod slovem
"si" míním všechny ty statisíce, kteří touží po tom samém, aniž by
nalezli jednotlivá slova pro to, co se jim odehrává v nitru. Neboť na všech
velkých reformách je pozoruhodné to, že mají většinou nejprve jednoho jediného
zastánce, avšak jejich nositeli jsou miliony. Jejich cílem je většinou několik
staletí staré, vnitřní toužebné plání statisíců. Až se jednoho dne objeví
apoštol této všeobecné vůle a jako vlajkonoš starých tužeb jim dopomůže k
přerodu v novou myšlenku.
A
nespokojenost, se kterou dnes lidé musí žít, pouze dokazuje, že v milionech
srdcí je skryto přání po zásadní změně dnešních poměrů. Toto přání se projevuje
v tisíci úkazech. U jednoho malomyslností a beznadějí, u druhého nevolí, zlobou
a rozhořčením, u toho lhostejností a u onoho pak opět nadmírou zuřivosti. Za
svědky této vnitřní nespokojenosti by měla platit také jak spousta nevoličů,
tak i spousta extrémistických fanatiků přiklánějících se k levičáctví.
A
právě na ty by se nové mladé hnutí mělo obrátit v první řadě. Nemělo by tvořit
organizaci spokojených manželů, nýbrž by mělo stmelovat všechny ty trýzněné
žalem a nespokojené, nešťastné a nepokojné. A hlavně by nemělo mít povrchní
ráz, nýbrž by mělo hluboce zakořenit v širokých vrstvách celého národa.
Čistě
politicky vzato se v roce 1918 naskytl následující obraz. Národ je rozpolcený
do dvou částí. Jednu, mnohem menší, tvoří vrstvy národní inteligence s
vyloučením jakékoliv tělesné činnosti. Z vnějšku je sice národní, avšak pod
tímto slovem si nedokáže představit nic jiného, než velmi fádní a slabé
zastupování takzvaných státních zájmů, které představují zase jenom zájmy
dynastické. Pokouší se své myšlenky a cíle prosadit pomocí duchovních zbraní,
které jsou však, oproti brutalitě protivníka, zase jen velmi kusé a povrchní, a
selhávají tak již samy o sobě. Jedinou hroznou ranou je tato, ještě před
nedávném vládnoucí třída sražena k zemi, a ve své třesoucí se zbabělosti je
nucena snášet všechna příkoří ze strany bezohledného vítěze.
Naproti
ní stojí jako druhá třída široká masa manuálně pracujícího obyvatelstva. Tato
je více či méně sdružena v radikálních marxistických hnutích, rozhodnuta zlomit
pomocí násilí jakýkoliv duchovní odpor. Nechce být národní, přičemž na jedné
straně vědomě odmítá jakékoliv požadavky národních zájmů, a na straně druhé
napomáhá veškerému cizímu útlaku. Co do množství je nejsilnější, zahrnuje však
v sobě především ty členy národa, bez kterých je jakákoliv národní obroda zhola
nemyslitelná a nemožná.
V
roce 1918 muselo být jedno již naprosto jasné. Jakéhokoliv nového rozmachu
německého národa lze dosáhnout pouze pomocí znovunabytí vnější moci.
Předpokladem k tomu však nejsou zbraně jak neustále žvaní naši občanští
státnici nýbrž síla vůle. Zbraní kdysi vlastnil německý národ víc než dost.
Nedokázaly však uhájit svobodu, neboť chyběla energie pudu a vůle národní
sebezáchovy. I ta nejlepší zbraň je pouhou mrtvou, bezcennou hmotou, pakliže
chybí duch, který je rozhodnutý ji ochotně a rozhodně vést. Německo se stalo
bezbranným ne proto, že by se snad nedostávalo zbraní, nýbrž protože chyběla
vůle hájit zbraně za národní obnovu.
Pokud
se dnes především levicově orientovaní politici snaží tvrdit, že nutnou
příčinou jejich nerozhodné, poddajné, ve skutečnosti však zrádcovské politiky
byl nedostatek zbraní, je nutno oponovat pouze jedním. Ne, pravý opak je
pravdou. Pomocí vaší protinárodní, zločinecké politiky zastupováni národních
zájmů jste kdysi vydali všechny zbraně. Nyní se snažíte vydávat nedostatek
zbraní za opodstatněnou příčinu vaší nuzné ubohosti. To je však, stejně jako
všechny vaše činy, lež a povrh.
A
tato výčitka platí i pro pravicové politiky. Neboť díky své bídné zbabělosti
umožnili židovské sebrance, která se v roce 1918 dostala k moci, uloupit národu
veškeré zbraně. A proto také tito nemají žádný důvod a právo tvrdit, že dnešní
nedostatek zbraní byl vynucen jejich opatrností (rozuměj zbabělostí), a ne
jejich bezbranností a důsledkem jejich zbabělosti.
A
proto otázkou znovunabytí německé moci není snad "jak vyrobíme potřebné
zbraně?", nýbrž "kde vezmeme ducha, který uschopní národ k tomu, aby
mohl držet v ruce zbraň?" Neboť pokud národ takový duch ovládne, vůle již
si najde tisíce cestiček, ze kterých každá končí u jedné zbraně! Dáte-li však
zbabělci deset pistolí, ze kterých při útoku nebude schopen vystřelit jednu
jedinou ránu, jsou pro něho tyto stejně bezcenné, jako pro odvážného muže
sukovitá hůl.
Otázka
znovunabytí politické moci našeho národa je v první linii otázkou ozdravení
našeho národního pudu sebezáchovy již proto, že každá připravovaná zahraniční
politika či jakékoliv zhodnocení státu jako takového se ze zkušenosti neřídí
ani tak dle množství zbraní, jako spíše podle rozpoznaných či domnělých
morálních schopností odporu daného národa. Schopnost spojenectví daného národa
není určována ani tak množstvím zbraní, jako spíše zjevnou existenci planoucí
vůli národního sebezáchovy a heroickou odvahou. Neboť svaz není uzavírán pomoc
zbraní, nýbrž lidmi. A tak bude anglický národ platit za nejhodnotnějšího
spojence na světě tak dlouho, dokud u jeho vedení a v jeho duchu širokých mas
bude tolik odhodlané brutality a houževnatosti, která bude schopna dovést
započatý boj všemi dostupnými prostředky, bez ohledu na čas a oběti, ke
zdárnému, vítěznému konci, přičemž momentálně stávající vojenské zbrojení
nemusí byt v žádném poměru k ostatním státům.
Pochopí-li
člověk, že znovu vzchopení se německého národa je podmíněno otázkou
znovuzískání našeho politického pudu sebezáchovy, musí mu být jasné i to, že se
tu nevystačí s pouhým získáním vůle po národním prvku, nýbrž že musí být vědomě
znárodněna celá doposud antinárodní masa.
Nové
hnutí, které si za svůj cíl vytyčilo opětovné vybudování německého státu s
vlastni suverenitou, musí svůj boj bezezbytku zaměřit na získání širokých mas
obyvatelstva. Čím žalostnější je, všeobecně vzato, naše takzvané "národní měšťanstvo",
a čím nedostatečněji vypadá jeho národní smyšlení, o to méně se dá očekávat
jeho skutečný odpor proti energické národní vnitřní a zahraniční politice. A
tak jako již jednou zůstalo německé měšťanstvo, ze známých
zabedněně-krátkozrakých důvodů, v pasivní rezistenci vůči Bismarkovi v hodině
nastávajícího osvobození, tak se i nyní při jeho uznané příslovečné zbabělosti
člověk nemusí obávat jeho jakéhokoliv aktivního odporu.
Jinak
se však chovají naši mezinárodně orientovaní soudruzi ze širokých mas. Ti jsou
nejenom díky své primitivní přirozenosti naladěni více na myšlenku násilí,
nýbrž jejich židovské vedení je i brutálnější a bezohlednější. Ti jsou schopni
zastavit jakékoliv německé povstání, stejně jako kdysi zlomili páteř německé
armádě. Nejenom že v tomto parlamentně řízeném státě zabráni svou majoritní
většinou jakékoliv národně orientované zahraniční politice, ale vyloučí i
jakékoliv vyšší ocenění německé síly a tím i jakoukoliv možnost jednoty. Neboť
nejenom my jsme si vědomi slabiny, která leží v našich 15 milionech marxistů,
demokratů, pacifistů a centralistů, nýbrž ještě více jsou si toho vědomi v
cizině, když měří význam možného spojenectví s námi vahou tohoto zatíženi.
Nikdo se nespojí se státem, jehož aktivní část národa se pasivně staví proti
každé rozhodné zahraniční politice.
K
tomu přichází ještě ta skutečnost, že vedeni těchto stran národní zrady se již
z prostého pudu sebezáchovy musí postavit a také se postaví nepřátelsky proti
jakémukoliv německému povstání. Je to prostě historicky nemyslitelné, aby
německý národ mohl zaujmout ještě jednou svou dřívější pozici, aniž by zúčtoval
s těmi, kteří byli příčinou a dali podnět k tomuto neslýchanému rozvratu, který
postihl náš stát. Neboť před soudní stolicí nebude potomstvem listopad 1918
hodnocen nijak jinak, než jako vlastizrada.
A
tak je každé vnější znovunabytí německé samostatnosti v první řadě svázáno se
znovunabytím vnitřní odhodláním celistvosti našeho národa.
A
také již jen čistě technicky vzato je myšlenka německého osvobození navenek do
té doby nesmyslná, dokud do služeb těchto osvobozeneckých myšlenek nebude
ochotna vstoupit široká masa obyvatelstva. Čistě vojensky vzato, musí být
každému samostatně myslícímu důstojníkovi jasné, že se studentskými prapory
navenek nedá vést žádný boj, nýbrž že kromě rozumu národa je zapotřebí také
pěsti. Dále je nutno mít na zřeteli to, že obhajoba národních zájmů, která se
opírá pouze o kruhy takzvané inteligence, provádí skutečné drancování
nenahraditelných statků. Mladá německá inteligence, která nalezla na podzim
roku 1914 v rámci dobrovolnických válečných pluků smrt na flanderské půdě,
později ukrutně scházela. Byla nejcennějším statkem, který národ vlastnil, a
její ztráta již v průběhu války nebyla nikdy nahrazena. A nejenom boj je jako
takový nemožný, pakliže útočící prapory ve svých řadách postrádají masy
pracujících, nýbrž také příprava technického rázu je neproveditelná bez oné
vnitřní rozhodné jednoty našeho národního těla. Právě náš národ, který musí žít
bezbranný pod dohledem versailleské mírové smlouvy, by měl začít uskutečňovat
jakékoliv technické přípravy k vybojování svobody a lidské nezávislosti teprve
tehdy, až bude zástup vnitřních špiclů zdecimován pouze na ty, kterým jejich
vrozená bezcharakternost umožňuje zradit za oněch pověstných třicet stříbrných
vše a všechny. S těmi se však již vyrovnáme. Nepřekonatelně oproti tomu
vypadají miliony těch, kteří z politických důvodů vystupují proti národnímu
vzbouření. Nepřekonatelně do té doby, dokud nebude zničena a z jejich srdcí a
mozků odstraněna příčina jejich protivenství, mezinárodní marxistický
světonázor.
Je
tedy jedno z kterého úhlu pohledu člověk posoudí možnosti znovu vybojování naší
státní a národní nezávislosti, jestli z pohledu zahraničně-politických příprav,
nebo technického vyzbrojení, či boje samotného, vždy nám jako hlavní předpoklad
pro vše zůstane získání širokých mas našeho národa pro myšlenku naší národní
nezávislosti.
Bez
znovunabytí vnější svobody je však jakákoliv vnitřní reforma jako taková, ve
výhodnějším případě, pouze povýšením naši výnosové schopnosti na kolonii.
Přebytky každého takzvaného hospodářského růstu přijdou totiž k dobru pouze
našim mezinárodním kontrolním dozorcům, a každé sociální zlepšení pouze v
lepším případě zvýší pracovní výkonnost pro tyto pány. Kulturní rozvoj vůbec
nebude německému národu přisouzen, je totiž příliš svázán s politickou
nezávislostí a úctou daného národa.
Jestliže
je tedy výhodné řešení německé budoucnosti svázáno s národním získáním širokých
mas našeho lidu, potom musí být tento cíl nejvyšším a největším úkolem hnutí,
jehož činnost se nechce vyčerpat v ukojení okamžiku, nýbrž hodlá svou veškerou
činnost a stálost ověřit v budoucnosti na předvídaných důsledcích.
A
tak jsme si byli již v roce 1919 vědomi toho, že nové hnutí musí, jako svůj
největší cíl, nejdříve provést znárodnění širokých mas.
Z
toho pak vyplývá ve skutečnosti celá řada dalších požadavků:
1.
Za
účelem získání masy pro národní vzbouřeni, se nesmí hledět na jakoukoliv
sociální obě¦.
Ať
již dnes našim zaměstnancům budou učiněny jakékoliv hospodářské ústupky, tak
tyto nebudou v žádném vztahu se zisky celého národa, pakliže pomůžou vrátit
opět široké vrstvy svému národu. Pouze krátkozraká zabedněnost, která je však
dnes velmi častým jevem v našich podnikatelských kruzích, nemůže rozeznat, že
pokud nebude opět nastolena vnitřní lidová solidarita našeho národa, nemůže
dojit k žádnému dlouhodobému hospodářskému vzrůstu, a proto ani k jejich
žádnému hospodářskému využití.
Pokud
by německé odbory během války bezohledně bránily zájmy pracujících, pokud by
samy během války tisíckrát pomocí stávky nevynutily na tehdejším podnikatelstvu
hladovějícímu po dividendách schválení požadavků jimi zastupovaných pracujících,
pakliže by se v zájmu národní obrany stejně fanaticky přihlásily ke svému
Němectví, a pokud by stejnou bezohledností daly vlasti, co vlasti jest, nikdy
bychom válku neprohráli. Jak směšné by pak byly všechny, i ty největší
hospodářské ústupky, oproti obrovskému významu vyhrané války.
A
tak musí být novému hnutí, které hodlá vrátit německého dělníka německému
národu jasné, že pokud jimi není ohroženo udržení a samostatnost národního
hospodářství, nemohou hrát v této otázce hospodářské oběti naprosto žádnou
roli.
2.
Národní
výchova širokých vrstev může probíhat pouze oklikou přes sociální růst. Pouze
jím může být dosaženo oněch všeobecně-hospodářských předpokladů, které umožňuji
každému jednotlivci podílet se na kulturních statcích celého národa.
3.
Znárodnění
širokých mas nemůže být nikdy uskutečněno polovičatostí a prostým zdůrazňováním
takzvaného objektivního stanoviska, nýbrž pouze bezohledným a fanatických
zaměřením se na vytčené cíle. To teď znamená, že se národ nedá
"znárodnit" ve smyslu našeho dnešního měšťanstva, tedy pomocí tolika
a tolika omezení, nýbrž národně se vší vehemencí, která tkví v extrému. Jed se
dá zlomit zase jenom protijedem, a pouze planost naší měšťanské mysli může
středovou linii označovat za cestu vedoucí do nebe.
Široké
vrstvy obyvatelstva se neskládají ani z profesorů, ani z diplomatů. Skromné
abstraktní vědomosti, které vlastní, odkazuje její vjemy spíše do světa pocitů.
Tam spočívá buď to její positivní nebo negativní stanovisko. Je vnímavá pouze
vůči nasazení energie do jednoho ze dvou směrů, nikdy však do polovičatosti
pohybující se někde mezi nimi. Její emocionální postoj však zároveň podmiňuje
její neobyčejnou stabilitu. Vírou se dá otřást hůře než vědomím, láska podléhá
menším změnám než úcta, nenávist je trvalejší než averse, a hybná síla
největších zvratů na této zemi nikdy nespočívala ve vědeckých znalostech
širokých vrstev, jako spíš v zaníceném fanatizmu a občas i v hysterii, která
hnala věci kupředu.
Kdo
chce získat široké vrstvy, musí vlastnit klíč, který otvírá bránu do jejich
srdcí. A tim není objektivita, tedy slabost, nýbrž vůle a síla.
4.
Získat
ducha národa se může podařit pouze tehdy, je-li kromě vedení pozitivního boje
za vlastní cíle zničen protivník těchto cílů.
Lid
vždy spatřoval v bezohledném útoku proti soupeři důkaz svého vlastního práva, a
zřeknutí se zničení nepřítele pociťuje jako nejistotu ve vztahu k vlastnímu
právu, když ne jako znamení vlastního bezpráví.
Široká
masa národa je pouze díl přírody, a jejímu vnímání je cizí vzájemné podávání si
ruky mezi lidmi, kteří tvrdí, že chtějí dosáhnout opačných protikladů. To, co
si přeje, je vítězství silnějšího a zničení slabšího, nebo jeho bezpodmínečné
podrobení.
Znárodnění
naší masy se povede teprve tehdy, pokud během celého positivního boje za
získání ducha národa bude vyhlazen její mezinárodni travič.
5.
Všechny
velké otázky doby jsou jen otázkami okamžiku a představují pouze následné
fenomény určitých příčin. Příčinný význam má však pouze jediná, a sice otázka
rasového zachování daného národa. Pouze v krvi spočívá zdůvodnění síly či
slabosti člověka. Národy, které nerozpoznají či nedbají významu jejich rasového
základu, jsou rovni lidem, kteří se snaží mopslíka naučit vlastnostem divokého
psa, aniž by pochopili, že jak rychlost divokého psa, tak i učenlivost pudla
nejsou naučitelné, nýbrž v rase spočívající vlastnosti. Národy, které se
zřeknou své rasové čistoty, se tím zříkají i jednoty svého ducha ve všech svých
projevech. Jejich duševní rozervanost je přirozeným důsledkem rozervanosti
jejich krve, a proměna jejich duchovních a tvůrčích sil je pak pouze působení
proměny jejich rasových základů.
Kdo
chce německý národ osvobodit od jeho dnešních, původně mu však cizích projevů a
zlozvyků, bude ho muset nejprve osvobodit od cizího původce těchto projevů a
zlozvyků.
Bez
jasného rozeznání rasových problémů a tím i židovské otázky, nikdy nenastane
opětovný rozmach německého národa.
Rasová
otázka je klíčem nejenom ke světové historii, nýbrž i ke všeobecné lidské
kultuře jako takové.
6.
Zařazení
širokých mas našeho národa, které se dnes nacházejí v mezinárodním táboře, do
národní pospolitosti neznamená zřeknutí se zastupování oprávněných zájmů našich
stavů. Rozcházející se stavové a profesní zájmy nejsou stejného významu jako
třídní rozdíly, nýbrž jsou jen samozřejmými následky našeho hospodářského
života. Profesní třídění do skupin v žádném případě nestojí proti skutečné
národní pospolitosti, neboť tato spočívá v národnostní jednotě všemi otázkami,
které se této národnostní jednoty jako takové týkají.
Začlenění
určité třídy do národní pospolitosti, nebo pouze do státu, neprobíhá skrze
sestoupení vyšší třídy, nýbrž naopak vyzdvižením spodní na vyšší úroveň.
Strůjcem tohoto procesu opět nemůže být nikdy vyšší třída, nýbrž pouze nižší,
která bojuje za své zrovnoprávnění. Dnešní měšťanstvo nebylo začleněno do státu
pomocí šlechty, nýbrž pouze vlastní silou pod svým vlastním vedením.
Německý
dělník nebude vyzdvižen do rámce národní pospolitosti oklikami chorobných
sbratřovacích scén, nýbrž vědomým povznášením jeho sociální a kulturní pozice,
až budou moci být překlenuty i ty největší rozdíly. Hnuti, které si tento
proces stanoví jako svůj cíl, musí své přívržence hledat v první řadě především
v dělnickém táboře. Po inteligenci smí sáhnout pouze v do té míry, pokud tato
bezezbytku pochopila tento žádoucí cíl. Tento proces přeměny a sbližování
nebude ukončen během příštích deseti, či dvaceti let, nýbrž zahrnuje v sobě
podle zkušenosti mnoho generací.
Největší
překážka při přibližování dnešního dělnictva národní pospolitosti neleží ve
stavovském zastupování vlastních zájmů, nýbrž v jeho mezinárodním vedení a
postojích, které jsou nepřátelské vůči čemukoliv národnímu a státnímu. Stejné
odbory, které jsou až fanaticky vedeny v politických a národních zájmech, učiní
z milionů pracujících nejhodnotnější články svého národnostního rázu bez ohledu
na jednotlivé rozpory v čistě hospodářských zájmech.
Hnutí,
které chce německého dělníka nejčestnějším způsobem navrátit svému národu, a
vyrvat ho z mezinárodního bludu, musí na všech frontách co nejtvrději zakročit
proti názoru, panujícímu především v podnikatelských kruzích, který národní
pospolitostí rozumí bezmocné hospodářské vydání pracovníka zaměstnavateli, a
který vidí v každém pokusu zachování oprávněné samostatné hospodářské existence
zaměstnanců útok proti národní pospolitosti. Zastupování tohoto názoru
představuje zastupování vědomé lži. Národní pospolitost přece neklade závazky
pouze jedné straně, nýbrž i té druhé.
Stejně
jako dělník hřeší proti duchu skutečné národní pospolitosti, když bez ohledu na
veřejné blaho a stav národního hospodářství klade, opírajíce se o svou moc,
vyděračské podmínky, tak i podnikatelé poškozují tuto národní pospolitost, když
nelidským a vykořisťovatelským způsobem vedením svého podniku zneužívají
národní pracovní sílu a z jejího potu pro sebe ždímají miliony. Takový
podnikatel pak nemá právo hovořit o národní pospolitosti, nýbrž je to sprostý
egoistický ničema, který vnášením sociální nespokojenosti vyprovokovává
pozdější sváry, které pak tak nebo tak musí vést k poškození národa.
Zdrojem,
ze kterého musí mladé hnutí načerpat své přívržence, bude tedy v první řadě
široká masa našich pracujících. Tato musí být vyrvána ze spárů mezinárodního
bludu, osvobozena ze své sociální nouze, zbavena kulturní bídy a posléze jako
zformovaný, hodnotný, národně cítící a národně snaživý faktor převedena do
národní pospolitosti.
Pokud
se v kruzích národní inteligence najdou lidé se srdcem zapáleným pro národ a
jeho budoucnost, naplněni nejhlubšími poznatky významu tohoto boje za ducha
této masy, jsou v řadách tohoto hnutí, coby hodnotná duchovní páteř, vřele
vítáni. Cílem tohoto hnutí však nikdy nesmí být získání občanského volebního
stáda. V takovém případě by si natolik přitížilo masou, která by celou svou
existenci ochromila propagací vůči širokým vrstvám. Neboť nehledě na
teoretickou krásu myšlenky společného vedení širokých mas ze zdola a shora v
rámci jednoho hnutí, je tu ta skutečnost, že psychologickým ovlivňováním
občanských mas na všeobecných veřejných mítincích se sice dá nastolit nálada,
či dokonce rozšiřovat názory, avšak nedají se odstranit charakterové
vlastnosti, či lépe řečeno zlozvyky, jejichž vznik a existence zahrnuje několik
staletí. Rozdíl ve vztahu oboustranné kulturní úrovně a oboustranného postoje k
otázkám hospodářských zájmů je momentálně stále ještě příliš veliký, takže by
se okamžitě, jakmile pomine opojení z mítinku, projevil jako přitěžující efekt.
Koneckonců cílem není provést převrstvení národního tábora, nýbrž získání
antinárodního. A toto stanovisko je konečně určující pro taktický postoj celého
hnutí.
7.
Toto
jednostranné, a tím i jasné stanovisko se musí projevit i v propagandě hnutí, a
na druhé straně musí být propagandou také vyžadováno.
Pokud
má být propaganda hnutí účinná, musí být namířena vždy pouze jedním směrem. V
jiném případě ji, díky rozdílnosti duchovních představ obou v potaz
přicházejících táborů, buďto jedna strana nebude rozumět, nebo ji strana druhá
odmítne jako samozřejmou a proto nezajímavou.
Také
výrazové prostředky a její důraz nemohou v podrobnostech na obě tak extrémní
vrstvy působit stejně. Zřekne-li se propaganda svérázných vyjadřovacích
prostředků, nikdy nenalezne cestu k chápáni širokých mas. Použije-li naproti
tomu ve slově a gestech drsnost pocitů mas a jejího výraziva, bude odmítnuta
takzvanou inteligencí, coby primitivní a sprostá. Mezi stem takzvaných řečníků
existuje sotva deset takových, kteří by byli schopni stejně působivě hovořit
jeden den před publikem skládajícím se z metařů, zámečníků, kanálníků, atd., a
druhý den na to mít přednášku, v případě nezbytnosti se stejným myšlenkovým
obsahem, před auditoriem vysokoškolských profesorů a studentů. Avšak mezi
tisíci řečníky existuje možná pouze jeden, který by dokázal hovořit před
zámečníky a vysokoškolskými profesory zároveň takovou formou, která by svojí
vnímavostí byla nejenom přístupná oběma polovinám, nýbrž aby na obě zároveň
působila, nebo aby dokonce obě skupiny strhla k bouřlivému potlesku. Člověk
však musí mít neustále na paměti, že i ta nejkrásnější myšlenka nějaké vznešené
teorie se ve většině případech dá šířit pouze pomocí malých a drobných duchů.
Neboť nezáleží na tom, co měl geniální původce určité myšlenky na mysli, nýbrž
co, jakou formou, a s jakým úspěchem ji zvěstovatelé této myšlenky
zprostředkovávají širokým vrstvám.
Agitační
síla Sociální demokracie a vůbec celého marxistického hnutí spočívá z větší
části v jednotě, a tím i v jednostrannosti publika, na které se tito obracejí.
Čím byly jejich myšlenkové pochody zdánlivě omezenější a zabedněnější, tím
snadněji byly přijímány a zpracovávány masou, jejichž duchovní úroveň
odpovídala přednášejícím.
Z
toho tedy pro nové hnutí vyplynul jasný a jednoduchý směr.
Obsah
a formu propagandy je nutno přizpůsobit širokým vrstvám, a jejich správnost je
nutno měřit pouze účinným výsledkem.
Na
lidovém shromáždění širokých vrstev by neměl hovořit řečník, který přítomným
stojí duchovně nejblíže, nýbrž ten, který si získá srdce široké masy.
Zástupce
inteligence, který je na takovém shromáždění přítomen, a který přes zřetelný
vliv řečníka na spodní vrstvy kritizuje jeho projev ohledně duchovní úrovně,
dokazuje naprostou neschopnost svého myšlení a tím i bezcennost své osobnosti
pro nové hnuti. Pro něho přichází do úvahy pouze ti intelektuálové, kteří
pochopili úkol a cíl nového hnutí do té míry, že se naučili hodnotit činnost
propagandy výhradně dle jejího úspěchu, a ne dle dojmu, který na něho samotného
působí. Neboť propaganda nemá sloužit k zábavě národně smýšlejícím lidem, nýbrž
k získávání odpůrců naší národní pospolitosti, pokud jsou naší krve.
Pro
způsob a provedení vlastní agitace by nyní pro mladé hnutí měly být všeobecně
určující a rozhodující myšlenky, které jsem krátce shrnul již ve válečné
propagandě.
Že
byla správná dokázal její úspěch.
8.
Cíle
politického reformního hnutí nebude nikdy dosaženo agitaci, nebo ovlivňováním
stávající moci, nýbrž pouze zřízením politické síly. Každá světoborná myšlenka
má nejenom právo, nýbrž povinnost zajistit si takové prostředky, které umožní
její zrealizování. Úspěch je jediným pozemským soudcem o právu či neprávu
podobných záměrů. Přičemž pod pojmem právo se nesmí rozumět uchopeni moci jako
v roce 1918, nýbrž jeho požehnaný důsledek pro národní pospolitost. Uchopení
státní moci revolucionáři se také
nedá
označit za zdařilou státní říši, jak dnes v Německu míní naši nemyslící státní
návladní. Bylo by to možné pouze tehdy, když z takového to revolučního činu,
který zničil záměry a cíle národa, vzejde více blaha, než za bývalého režimu.
To se však o německé revoluci, jak se označuje čin tlupy banditů z podzimu
1918, nedá dost dobře tvrdit.
Pokud
tedy zřízení politické moci tvoří předpoklad pro provedení reformních záměrů,
musí se hnutí s reformními úmysly od prvního dne své existence zaměřit na hnutí
širokých mas, a ne na literární čajový klub, nebo šosáckou kuželkářskou
společnost.
9.
Mladé
hnutí je svou podstatou a svojí vnitřní organizací antiparlamentární, to
znamená, odmítá svou vnitřní stavbou princip majoritního ustanovování, ve
kterém je jeho vůdce degradován pouze na vykonavatele vůle a míněni jiných.
Hnuti háji do nejmenšího princip absolutní autority vůdce, zároveň s nejvyšší
zodpovědností.
Praktické
důsledky tohoto principu v hnutí jsou následující:
První
předseda místní skupiny je stanoven nejbližším vyšším vůdcem, a je zodpovědný
vedoucí místní skupiny. Veškeré výbory podléhají jemu, a ne naopak on nějakému
výboru. Hlasovací výbory neexistuji, existuji pouze pracovní výbory. Práci
rozděluje zodpovědný vedoucí, první předsedající. Stejný princip platí pro
následující vyšší organizaci, obvod, okruh, či župu. Opět je ze shora určen
vůdce a zároveň je mu dána neomezená plná moc a autorita. Pouze vůdce celého
hnutí je ze spolkově uzákoněných důvodů volen na valné hromadě hlavních členů.
Je však výhradním vůdcem celého hnutí. Podléhají mu veškeré výbory a ne on jim.
On určuje, a tím také na svých bedrech nese veškerou zodpovědnost. Je k
dispozici všem příslušníkům hnuti, kteří ho mohou před porotou nové volby
pohnat k zodpovědnosti, odebrat mu jeho úřad, pokud by se provinil proti
principům hnutí a nebo by těmto principům špatně sloužil. Na jeho místo by pak
nastoupil schopnější, nový muž, avšak se stejnou autoritou a stejnou
zodpovědností.
Nejvyšším
úkolem hnutí je nejenom prosazovat tento princip jako určující uvnitř vlastních
řad, nýbrž prosadit ho i pro celý stát.
Kdo
chce být vůdcem, nese při nejvyšší neomezené autoritě také poslední a nejtěžší
zodpovědnost.
Kdo
toho není schopen, nebo kdo je příliš zbabělý nést za své činy příslušnou zodpovědnost,
není hoden být vůdcem.
Pokrok
a kultura lidstva nejsou produktem majority, nýbrž spočívají výhradně v
genialitě a tvůrčí síle osobnosti.
Toto
vypěstovat a začlenit do práva je největším předpokladem k znovuzískání
velikosti a síly naší národní pospolitosti.
Tím
je však antiparlamentární hnutí, a jeho spoluúčast na parlamentním zřízení může
mít pouze smysl činnosti za jeho zničení, k odstranění instituce, ve které jsme
uzřeli jeden z největších úkazů rozvratu lidstva.
10.
Hnuti
s rozhodností odmítá jakékoliv postoje k otázkám, které leží buďto mimo rámec
jeho politické práce, nebo jsou bez předmětné, nemajíce jakéhokoliv zásadního
významu. Jeho úkolem není náboženská reforma, nýbrž politická reorganizace
našeho národa. Spatřuje v obou náboženských vyznáních stejně hodnotné opěry
existence našeho národa, a proto bojuje proti všem stranám, které chtějí tuto
mravní náboženskou a morální kostru našeho národa proměnit v nástroj svých
stranických zájmů.
Hnutí
konečně nespatřuje svou konečnou úlohu v obnovení určité státní formy a v boji
proti jiné, nýbrž v položení takových principiálních základů, bez kterých by
dlouhodobě nemohla existovat ani republika, ani monarchie. Její poslání
nespočívá v založeni nové monarchie, či v upevnění republiky, nýbrž ve
vytvoření germánského státu.
Otázka
vnějšího zřízení tohoto státu, tedy jeho korunovace, nemá nejzásadnějšího
významu, nýbrž je podmíněna pouze otázkou praktické účelnosti.
Pro
národ, který pochopil největší problémy a úkoly své existence, již nepovedou
otázky vnějších formalit k vnitřním rozporům.
11.
Otázka
vnitřní organizace hnutí má účelový a ne principiální význam.
Nejlepší
organizace není ta, která mezi vedení a jednotlivé příslušníky hnutí vkládá
veliký, nýbrž právě ten nejmenší zprostředkovací aparát. Neboť úkolem
organizace je zprostředkování určité myšlenky, která se vždy nachází nejprve v
hlavě jedince, širokým vrstvám obyvatelstva, stejně jako dozor nad její
přeměnou ve skutečnost.
Organizace
je tím ve všem a pro každého pouze nutné zlo. V lepším případě je účelovým
prostředkem, v horším případě je samoúčelná.
Jelikož
svět vyzdvihuje více než ideály mechanické přírodní síly, utvářejí se snadněji
formy organizací, než myšlenky jako takové.
Průběh
po realizaci usilující myšlenky, především pak reformního charakteru, je v
hrubých rysech následující:
V
mozku člověka povstane nějaká geniální myšlenka. Ten se cítí být povolán k
tomu, sdělit ji celému lidstvu. Hlásá tedy svůj názor, a postupně získá určitý
okruh svých přívrženců. Tento proces přímého a osobního sdělováni myšlenek
příslušného člověka ostatnímu světu je nejideálnější a nejpřirozenější. Při
stoupajícím nárůstu přívrženců nového učeni postupně vzniká pro šiřitele
myšlenky problém dále působit přímo osobně na bezpočet přívrženců, Řídit je a
vésti. A právě v té míře, kdy je z důvodu nárůstu společenství vyloučeno
nejkratší spojení, nastává nutnost vytvoření propojovacího článku. Ideální stav
je tím ukončen, a na jeho místo nastupuje nutné zlo organizace. Vytvářejí se
malé podskupiny, které v politické organizaci představují např. místní skupiny,
zárodečné buňky budoucí organizace.
Aby
se jednotka neoddálila společné víře, smí strukturování proběhnout teprve
tehdy, pakliže je naprosto bezpodmínečně přijata autorita duchovního
zakladatele a jim založené školy. Geopolitický význam centrálního střediska
hnutí přitom nesmí být přeceňován. Pouze existence podobného místa, opředeného
závojem magického kouzla Mekky či Říma, může hnutí trvale dávat onu sílu, která
spočívá ve vnitřní jednotě a v uznání reprezentační špičky této jednoty.
A
proto se při vytváření prvních organizačních buněk nikdy nesmí opomenout jak
zdůrazňování, tak hlavně vyzdvihování významu výchozího místa původní myšlenky.
Stupňování ideového, morálního a skutečného významu výchozího a vedoucího místa
hnutí musí probíhat právě v té míře, kdy nadměrné množství základních
organizačních buněk hnutí vyžaduje další integraci do nových organizačních
struktur.
Stoupající
množství jednotlivých přívrženců a nemožnost dalšího přímého formování spodních
článků, nutí konečně formovat toto nespočetné navýšení spodních organizačních
článků do vyšších organizačních celkům, které by se snad politicky daly označit
jako župní, či okresní svazy.
A
jak bylo doposud ještě docela snadné udržet si autoritu původní centrály vůči
podléhajícím místním skupinám, o to těžší nyní bude ubránit tento postoj vůči
neustále se tvořícím vyšším organizačním formám. To je však předpoklad pro
jednotnou existenci daného hnuti, a tím i pro uskutečnění jeho myšlenky.
A
když budou konečně uzavřeny i tyto větší mezičlánky nových organizačních forem,
stupňuje se opět potíž v tom, uchovat vůči nim vedoucí charakter původního
zakládajícího místa, jeho školy, atd.
A
proto smi být mechanické formy organizace vybudovány pouze do té míry, kdy je
bezpodmínečně zajištěna ideová autorita dané organizační centrály. U
politických útvarů může být tato garance zajištěna pouze praktickou mocí.
Z
toho vyplývají následující směrnice pro vnitřní strukturu hnutí:
a)
Koncentrace celkové spolupráce nejprve na jedno jediné místo: Mnichov.
Vytvoření skupiny z naprosto spolehlivých přívrženců, a vytvoření školy pro
pozdější zpracování vlastních idejí. Získání potřebné autority na onom daném
místě, pro pozdější možné zřetelné úspěchy.
Pro
uvedení hnutí a jejich vůdců ve všeobecnou známost, je nutno nejenom otřásti
vírou v neporazitelnost marxistického učení v daném místě, nýbrž i dokázat
možnost protichůdného hnutí.
b)
Vytváření místních skupin teprve tehdy, je-Ii bezpodmínečně uznaná autorita
centrálního vedení v Mnichově.
c)
Vytváření okresních, župních, či zemských svazů také nesmí probíhat pouze dle
potřeby jako takové, nýbrž teprve po dosažení jistoty o bezpodmínečném uznání
centrálního vedení .
Jinak
je vytváření nových organizačních forem závislé na existenci jedinců, kteří
přicházejí do úvahy coby vůdci příslušných svazů.
Přitom
existuji dvě cesty:
a)
Hnutí disponuje potřebnými finančními prostředky k vyškolení způsobilých
jedinců pro pozdější vůdcovství. Postupně přitom nasazuje získaný materiál dle
hledisek taktické a jiné účelnosti.
Tato
cesta je nejjednodušší a nejrychlejší. Vyžaduje však veliké finanční
prostředky, neboť tento vůdčí materiál může pro hnutí pracovat pouze pokud je
placen.
b)
Hnuti není schopno, z důvodů nedostatku finančních prostředků, nasadit placenou
vůdčí sílu, a je zprvu odkázáno na neplacené funkcionáře.
Tato
cesta je však pomalejší a náročnější.
Vedení
hnutí musí dle okolností nechat ležet ladem obrovská území do té doby, dokud se
v řadách přívrženců neobjeví autorita, která je schopná a ochotná vstoupit do
služeb vedení, a zorganizovat a vést hnutí v příslušné oblasti.
Může
se stát, že se v obrovské oblasti nenajde nikdo takto schopný, zatímco na jiném
místě se objeví dva, nebo dokonce tři takoví, přibližně stejně schopní.
Těžkosti, které souvisí s takovým rozvojem, jsou složité a mohou být překonány
teprve po několika letech.
Předpokladem
pro vytvoření nové organizační formy je stále a nadále i bude jedinec schopný
jejího vedení. Stejně jako je v celé své organizační formě bezcenná armáda bez
důstojníků, je i politická organizace ničím bez odpovídajících vůdců.
Zanedbání
vytvoření místní skupiny je pro hnuti lepší, než selhání její organizace, když
chybí vedoucí a kupředu hnací osobnost vůdce.
K
vůdcovství jako takovému nepatří pouze vůle, nýbrž i způsobilost, přičemž
průbojnosti a síle vůle musí být přidělen větší význam, než genialitě jako
takové, avšak nejdrahocennější je pak spojeni schopnosti, rozhodnosti a
vytrvalosti.
12.
Budoucnost
daného hnutí je podmíněna fanatizmem, ba dokonce nesnášenlivostí, se kterou ho
jeho přívrženci jako jediné správné zastupuji a prosazují proti útvarům
podobného druhu.
Je
velikou chybou věřit, že síla hnuti přibývá díky sjednocování se s podobně
vytvořenými útvary. Každé zvětšení touto cestou znamená zprvu samozřejmě nárůst
vnějšího objemu a tím v očích povrchního pozorovatele i moci. Ve skutečnosti
však pouze přebírá zrna, která později vyklíčí pouze do účinku vnitřního
oslabeni.
Neboť
ať už se o podobných dvou hnutí říká co chce, ve skutečnosti nikdy stejná nebudou.
V opačném případě by to pak nemohla být hnuti dvě, nýbrž pouze jenom jedno
jediné. A je naprosto jedno, v čem tyto rozdíly spočívají, a i kdyby byly
zdůvodněny pouze různou schopností, či neschopností jejich vedení, prostě
existují. Přírodnímu zákonu veškerého vývoje neodpovídá propojení dvou
nestejných útvarů, nýbrž vítězství silnějšího, a pomocí tímto zapříčiněného
boje pak i vyšlechtěni vyšší síly a moci vítěze.
Spojením
dvou podobných politických stranických útvarů lze získat momentální výhody, do
budoucna je však úspěch získaný touto cestou, pouze příčinou později se
vyskytnuvších vnitřních problémů.
Velikost
hnutí je zajišťována výhradně pomocí svobodného vývoje vnitřních sil a jejich
trvalým nárůstem, až ke konečnému vítězství nad všemi konkurenty.
Ano,
lze říci, že jeho síla, a tím i jeho životaschopnost, je chápána jako nárůst
pouze do té doby, dokud jako předpoklad jejího bytí uznává základní princip
boje, a že hnuti dosáhlo vrcholu svých sil v momentě, kdy se schyluje k jeho
naprostému vítězství.
Snažit
se o dosažení cíle se hnutí vyplatí pouze v tom případě, kdy to nevede pouze k
momentálnímu úspěchu, nýbrž když se dosáhne dlouhodobého růstu, a to pouze
zcela netolerantním, vytrvalým bojem.
Hnutí,
jehož nárůst je založen na takzvané integraci podobných útvarů, a jeho síla je
tedy založena na kompromisech, je rovno skleníkovým rostlinám. Rostou do výše,
avšak chybí jim ona síla, po staletí odolávat a vzdorovat těm nejsilnějším
bouřím.
Velikost
každé mohutné organizace, ztělesňující na tomto světě nějakou myšlenku, spočívá
v náboženském fanatizmu, kterým se netolerantně prosazuje proti všemu
ostatnímu, fanaticky přesvědčen o svém právu. Když je nějaká myšlenka sama o
sobě správná, a dle toho je vyzbrojena a připravena k zahájení boje na tomto
světě, je neporazitelná, a každé pronásledování pouze povede k jejímu vnitřnímu
posílení.
Velikost
křesťanství nespočívala v pokusech srovnávat se s podobně uzpůsobenými
filosofickými názory antiky, nýbrž v neúprosném, fanatickém zvěstováni a
zastupování vlastní víry.
Zdánlivý
náskok, který hnutí získá svým začleňováním, bude lehce dohnán trvalým přílivem
sil nezávisle stálé, samo se obhajující víry a její organizace.
13.
Hnutí
musí své členy vychovávat zásadně tak, aby snad nespatřovali v boji něco
nepatřičného, nýbrž aby o něj sami usilovali. Nesmí se obávat nepřátelství
protivníka, nýbrž musí ho vnímat jako předpoklad vlastního práva své existence.
Nesmí se zaleknout nenávisti nepřátel a jejich projevů proti naší národní
pospolitosti a našemu světonázoru, nýbrž po nich toužit. K projevům této
nenávisti však patří také lež a pomluva.
Ten,
kdo není v židovském tisku potírán, to znamená pomlouván a osočován, není
řádným Němcem a žádný skutečný národní socialista. Správný úhloměr pro měření
hodnoty svého smýšlení, správnosti svého přesvědčení a síly jeho vůle je
nenávist, která je mu stran úhlavního nepřítele našeho národa projevována.
Příslušníci
hnutí a v širokém smyslu slova i všichni příslušníci našeho národa musí být
neustále upomínáni v tom, že Žid ve svých novinách neustále lže, a že sama malá
jednorázová pravda slouží ke krytí nějakého většího podvodu, čímž je zase jenom
chtěnou lží. Žid je velmistr ve lhaní, a lež a podvod jsou jeho bojové zbraně.
Každé
židovské shromáždění a každá židovská lež je jizvou na těle našich bojovníků.
Ten
koho nejvíce tupí, je nám nejbližší, a koho nejvíce nenávidí, je náš největší
přítel.
Kdo
si ráno koupí židovské noviny, aniž by se v nich nespatřil potupen a pohaněn,
nezužitkoval prospěšně minulý den. Neboť kdyby tomu tak bylo, byl by Židem
pronásledován, špiněn, osočován, pomlouván. Pouze ten kdo se účinně postaví
tomuto úhlavnímu nepříteli naší národní pospolitosti a každé árijské pospolitosti
a kultury, smí očekávat pomluvy této rasy a zároveň i boje tohoto národa.
Když
tyto principy přejdou našim přívržencům do krve a kostí, stane se naše hnutí
neporazitelným a neotřesitelným.
14.
Hnutí
musí všemi prostředky vyžadovat úctu před každým z jejich členů. Nikdy nesmí
zapomenout, že v hodnotě jedince spočívá hodnota celé společnosti, že každá
myšlenka a každý výkon je výsledkem tvůrčí činnosti jedince, a že každý obdiv
před velikostí nepředstavuje pouze dávku díků těmto jedincům, nýbrž že kolem
nich ovazuje spojující stuhu.
Jedinec
jako takový je nenahraditelný. Zvláště pak tehdy, když ztělesňuje kulturně
tvůrčí element. Tak, jako nemůže být nahrazen slavný mistr tím, že se někdo
snaží dokončit jeho napůl hotový obraz, stejně tak nenahraditelní jsou i velcí
básníci a myslitelé, velcí státníci a vojevůdci. Neboť jejich činnost spočívá
vždy ve zručnosti. Tato zručnost není mechanicky naučená, nýbrž je díky boží
přízni vrozená.
Všechny
velké revoluce a výdobytky této planety, největší kulturní výtvory, nesmrtelné
činy v oblasti státnické zručnosti, atd., jsou navždy neoddělitelné spojeny s
určitým jménem, kterým jsou i reprezentovány. Zřeknutí se oslav daného velkého
ducha, znamená ztrátu vnitřní síly, která z tohoto jména proudí do srdcí všech
mužů a žen.
To
ví nejlépe Žid. Právě on, jehož velikáni jsou velcí pouze v ničení lidstva a
jeho kultury, dbá na jejich modlářské obdivování. Pokouší se znevažovat
uctívání národních velikánů a označuje ho za "kult osobnosti".
Pokud
je národ zbabělý, a podlehne této židovské troufalosti a drzosti, zříká se oné
obrovské síly, která v tom spočívá. Neboť ta nespočívá v úctě k širokým masám,
nýbrž v obdivu géniů a v jejich povznášení a vyvyšování.
Když
jsou lidská srdce zlomená a lidské duše zoufají, tu se z přítmí dávné minulosti
objeví ti velcí přemožitelé bídy a nouze, pohany a potupy, duchovní nesvobody a
tělesného násilí, a podají těm malomyslným smrtelníkům svou nesmrtelnou paži!
A
běda národu, který by se styděl ji uchopit!
V
počátcích existence našeho hnutí jsme netrpěli ničím více, než bezvýznamností,
neznalostí našeho názvu a s tím spojenou otázkou kladného úspěchu. Nejtěžší v
těchto počátcích, kdy se dohromady sešlo často pouhých šest, sedm či osm osob
naslouchajících slovům řečníka, bylo, probudit a udržet v tomto malém kruhu
víru v obrovskou budoucnost tohoto hnutí.
Je
nutno si uvědomit, že se scházelo šest, nebo sedm mužů, sami bezejmenní a chudí
ďáblové s úmyslem vytvořit hnuti, kterému by se jednou mělo podařit to, co se
nepodařilo ani těm největším masovým stranám, totiž znovuobnovení Německé Říše
neslýchané mohutnosti a velkoleposti. Kdyby nás jen byl tehdy někdo napadl,
nebo nás nějak zesměšnil, byli bychom šťastní v obou případech. Neboť
ponižujícím bylo tehdy právě naprosté přehlížení, se kterým jsme tehdy byli
konfrontováni, a kterým jsem tehdy osobně nejvíc trpěl.
Když
jsem vstoupil do okruhu těchto několika mužů, nemohla být žádná řeč jak o
straně, tak o hnutí. Své pocity z prvního setkáni s tímto drobným útvarem jsem
již popsal. V následujících týdnech jsem měl tehdy čas a možnost řádně si
prostudovat ono zprvu ne skutečné zjevení takzvané strany. Obraz byl, Bůh je mi
svědkem, tíživě skličující. K dispozici nebylo nic, ale zhola nic. Jméno
strany, jejíž výbor reprezentoval v podstatě celou členskou základnu, a která
byla tak, nebo tak tím, proti čemu se snažila bojovat, totiž parlament v malém.
Také zde se hlasovalo, a když už na sebe ve velkých parlamentech řvali několik měsíců
kvůli velkým problémům, zde v tomto malém kroužku se vedl nekonečný dialog
kvůli každé odpovědi na šťastně došlý dopis!
Veřejnost
o tomto všem samozřejmě neměla ani tušení. Nikdo v Mnichově, kromě jejich
vlastních příslušníků a jejich několika příbuzných, tuto stranu neznal ani
podle jména.
Každou
středu se v mnichovské kavárně konala takzvaná schůze výboru, a jednou týdně
řečnický večer. A jelikož byla kompletní členská základna zastoupena ve výboru
hnutí, byly samozřejmě přítomny stále stejné osoby. Nyní šlo tedy o to,
rozptýlit konečně tento malý kroužek, získat nové přívržence, a hlavně
zviditelnit jméno hnutí, a to za každou cenu.
Použili
jsme k tomu následující techniku:
Každý
měsíc, později každých čtrnáct dní jsme se snažili uspořádat shromáždění.
Pozvánky byly psány na lístky psacím strojem, nebo jednoduše ručně, a byly
zprvu námi rozesílány, resp. roznášeny. Každý se obrátil na okruh svých
známých, a snažil se toho či onoho pohnout k návštěvě našeho shromáždění.
Úspěch
byl žalostný.
Vzpomínám
si ještě, jak jsem osobně v těchto ranných dobách roznesl na osmdesát těchto
pozvánek, a jak jsme pak následný večer čekali na lidové masy, které se měly
dostavit.
S
hodinovým zpožděním musel konečně "předsedající" otevřít
shromáždění'. Bylo nás opět sedm, oněch starých sedm.
Přešli
jsme k tomu, nechávat si pozvánky psát v jednom mnichovském papírnictví na
stroji a množit je. Úspěch se dostavil na dalším shromáždění v několika nových
posluchačích. A tak počet pomalu stoupal z jedenácti na třináct, konečně na
sedmnáct, třiadvacet, až na čtyřiatřicet posluchačů.
Pomocí
drobných peněžních sbírek v našem kruhu chudých ďáblů byly nakonec shromážděny
prostředky k tomu, aby konečně mohlo být, v tehdy ještě nezávislém listě
"Mnichovský pozorovatel", uveřejněno naše shromáždění v Mnichově.
Úspěch však byl tentokrát neslýchaný. Uspořádali jsme toto shromáždění v
mnichovské Dvorní pivnici (nezaměňovat se slavnostním sálem Dvorního pivovaru),
v malém sálku, který pojal něco kolem sto třiceti osob. Mě samotnému připadal
tento prostor jako obrovská hala, a každý z nás se strachoval, zda se nám
podaří onoho večera zaplnit tuto obrovskou budovu posluchači.
V
sedm hodin bylo přítomno sto jedenáct osob, a shromáždění bylo započato.
Jeden
mnichovský profesor přednášel hlavní referát, a já měl vystoupit jako druhý
poprvé na veřejném projevu.
Tehdejšímu
prvnímu předsedajícímu panu Harreravi to připadalo jako velmi odvážný kousek.
Tento pán, který si byl jinak velmi jistý svou výřečnosti, měl náhle dojem, že
snad dokáži všechno možné, pouze hovořit ne. Toto mínění si nenechal vyvrátit
ani v následné době.
Věci
však proběhly zcela jinak. Mě bylo k mému prvnímu projevu na veřejnosti určeno
dvacet minut řečnické doby.
Hovořil
jsem třicet minut, a to co jsem dříve, aniž bych to jakkoliv věděl, jednoduše
vnitřně cítil, se nyní potvrdilo skutečnosti: dokázal jsem hovořit! Po třiceti
minutách byli lidé v tomto malém sále doslova zelektrizovaní, a nadšení se projevilo
nejprve v tom, že má výzva k veřejné sbírce nám vynesla tři sta marek. Tím z
nás spadla jedna obrovská zátěž. Neboť náš finanční nedostatek byl v té době
tak kritický, že jsme neměli naprosto žádnou šanci nechat vytisknout hlavní
zásady hnutí, či vydat nějaké letáky. Nyní byl položen základní kámen malému
fondu, ze kterého mohly být pokryty alespoň ty nejpotřebnější a nejdůležitější
věci.
Avšak
i z jiného ohledu měl tento úspěch našeho prvního většího shromážděni obrovský
význam.
Začal
jsem tehdy výboru přivádět čerstvé mladé síly. Během dlouholeté vojenské služby
jsem poznal spoustu věrných kamarádů, kteří nyní na základě mé domluvy počali
vstupovat do nového hnutí. Byli to samí činorodí mladí lidé, zvyklí na
disciplínu, vyrostlí na zásadách vojenské služby, totiž že nemožné neexistuje,
a když se chce, jde všechno.
Jak
nutný však byl příliv této mladé krve, se dalo rozpoznat již po několika
týdnech spolupráce.
Tehdejší
první předseda strany, pan Harrer, byl vlastně novinář a jako takový byl velice
vzdělaný. Avšak jako vůdce strany byl jedno obrovské břemeno, nebyl schopným
řečníkem pro masy. A jak byla jeho práce úzkostlivě pečlivá a svědomitá, tak ji
chyběl větší elán, způsobený snad právě chybějícím řečnickým nadáním. Pan Drexler,
tehdejší předseda mnichovské organizace byl prostý dělník, jako řečník taktéž
bezvýznamný, navíc nebyl vojákem. Nikdy neabsolvoval základní vojenskou službu,
během války také nebyl vojákem, takže jeho již tak slabému a nejistému
charakteru chyběla ona jedinečná škola, která dokáže z nejisté a slabé povahy
učinit pravého muže. A tak oba pánové nebyli kováni zrovna k tomu, nejenom
nésti v srdci onu fanatickou víru ve vítězství hnutí, nýbrž také neotřesitelnou
energii vůle, a když to bude potřeba zlikvidovat s brutální bezohledností
jakýkoliv odpor, který by se chtěl postavit do cesty nově vzrůstající myšlence.
Toho jsou schopny pouze osobnosti, ve kterých dřímá duch oné vojenské ctnosti,
která se dá nejlépe označit takto: hbitý jako chrt, houževnatý jako kůže a
tvrdý jako Kruppova ocel.
Tehdy
jsem byl sám ještě vojákem. Mé vnější i vnitřní vzezření bylo vytříbeno skoro
šesti lety u armády, a tak jsem tímto kroužkem musel být přijímán velice
rozpačitě a cize. Také já jsem se odnaučil rčení "to nejde", nebo
"to nepůjde", "toho by se člověk neměl odvažovat, je to moc
nebezpečné", atd.
Neboř
nebezpečné to samozřejmě bylo. V roce 1920 bylo na spoustě míst v Německu
prostě nemožné uspořádat národní shromážděni, které by si trouflo obrátit se na
široké masy a otevřeně je zvát k účasti na nich. Jejich účastníci byli většinou
krvavě rozehnáni a pronásledováni. K těmto mistrovským kouskům však nebylo
zapotřebí mnoho námahy, neboř i ty největší takzvané občanské masové mítinky se
rozutekly před pár tucty komunistů jako zajíci před honícím psem. Avšak čím
méně si rudí všímali těchto občanských klubů, o jejichž vnitřní bezelstnosti a
tím i neškodnosti věděli více než sami jejich členové, tím rozhodněji však byli
připraveni zasáhnout všemi prostředky vůči hnutí, které pro ně představovalo
hrozbu. A nejúčinnějším prostředkem zde byl jako vždy teror a násilí.
Nejvíce
však museli tito marxističtí podvodníci nenávidět ono hnutí, jehož cílem bylo
získání té masy, která doposavad stála ve službách mezinárodních,
marxistických, židovsko-burzovních stran. Již název Německá dělnická strana
působil dráždivě. Tak se dalo lehce předpokládat, že při první vhodné
příležitosti musí dojít ke střetu s tehdy ještě vítězným kalichem, z něhož pijí
marxističtí popoháněči.
V
úzkém kruhu tehdejšího hnutí panovala samozřejmě určitá obava z podobného
střetnuti. Byly snahy vystupovat co nejméně na veřejnosti, z obavy před
výpraskem. V duchu panovaly obavy, že by první větši shromáždění mohlo být
rozprášeno, čímž by bylo navždy vyřízeno i celé hnutí. Se svým názorem, že
bychom se tomuto boji neměli vyhýbat, nýbrž že bychom mu měli čelit, a
přistoupit k takové výzbroji, která by nás před tímto násilím ochránila, jsem
měl v hnutí velice těžkou pozici. Teror se nedá zlomit duchem, nýbrž zase jenom
terorem. Úspěch prvního shromáždění ve mně tento názor jenom posílil. Byla tu
chuť a odvaha uspořádat druhé, již podstatně větši shromáždění.
Kolem
října 1919 se v Ebertově pivnici konalo druhé větší shromáždění. Téma:
Brest-Litevsko a Versailles. Vystoupili čtyři řečníci. Já sám jsem hovořil něco
kolem hodiny, a úspěch byl větší, než při prvním shromážděni. Počet posluchačů
přesáhl počet sto třicet. Jediný pokus o narušení tohoto shromáždění byl
zlikvidován již v zárodku mými kamarády. Strůjci této výtržnosti byli s boulemi
na hlavě sraženi ze schodů.
Za
čtrnáct dní nato se ve stejném sále konalo další shromáždění. Počet přítomných
tentokrát přesáhl sto sedmdesáti osob, čímž byl i sál velmi dobře obsazen. Opět
jsem hovořil, a úspěch byl opět větší,
než
při minulém shromážděni.
Naléhal
jsem na větší sál. Konečně jsme takový nalezli na opačném konci města v
"Německé říši" na Dachauerské třídě. První shromáždění v nových
prostorech nenavštívilo tolik posluchačů, jako ty předchozí, slabých sto
čtyřicet lidí. Ve výboru začaly opět klesat naděje, a věční pochybovači začali
věřit, že příčinou špatné návštěvnosti je příliš časté opakováni našich
shromážděni. Došlo k prudkým rozporům, ve kterých jsem zastupoval stanovisko, že
sedmi set tisícové velkoměsto je sto strávit jedno shromáždění nejenom každých
čtrnáct dní, ale i každý týden, a že nepříznivým obratem se člověk nesmí nechat
zmást, že vytýčená trasa je správná, a že dříve, či později se neustálou
vytrvalostí musí dostavit patřičný úspěch. Celá ta doba na přelomu let 1919/20
byla jedním velkým bojem za posílení důvěry ve vítězící sílu mladého hnutí, a
za postupně rostoucí fanatizmus, který pak jako víra přenáší kopce.
Příští
shromáždění v tom samém místě mi opět dalo za pravdu. Počet návštěvníků přesáhl
dvou stovek, což byl jak skvělý vnější, tak i finanční úspěch.
Popoháněl
jsem k uspořádání dalšího shromáždění. Konalo se za dalších čtrnáct dní a
posluchačstvo přesáhlo počtu dvě sté sedmdesáti osob.
Za
dalších čtrnáct dní jsme svolali již po sedmé příslušníky mladého hnutí a
jejich příznivce, a ty samé prostory jen stěží pojali tísnící se dav lidí,
který tentokrát čítal více než čtyři sta posluchačů.
V
této době proběhlo vnitřní zformováni mladého hnutí. Přitom docházelo v malém
kruhu občas k menším či větším urputným roztržkám. Z různých stran docházelo,
stejně jako dnes, a jako tomu bylo již tehdy, ke kritice označování mladého
hnutí za stranu. Spatřoval jsem v tomto pojetí stále důkaz neschopnosti a
duchovní nevyzrálosti těch, kterých se to týkalo. Byli to a jsou to neustále ti
lidé, kteří nedokáží rozlišit vnější od vnitřního, a kteří se pokoušejí
spatřovat hodnotu hnutí v jeho pokud možno nabubřele znějícím názvu, což
nejvíce obnáší slovní zásoba našich praotců.
Tehdy
bylo velice těžké vysvětlit lidem, že každé hnutí, které doposud nedosáhlo
vítězství své myšlenky, a tedy i svého cíle, je stranou, i kdyby si dalo
tisíckrát jiný název.
Když
chce někdo prakticky provést uskutečnění své odvážné myšlenky, jejíž realizace
je v zájmu svých spoluobčanů, pokusí se nejprve nalézt přívržence, kteří jsou
ochotni tyto zájmy zastupovat. A i kdyby měl tento úmysl spočívat pouze v tom,
zničit v té době stávající stranictví, a ukončit roztříštěnost, jsou zástupci
tohoto názoru a zvěstovatelé těchto úmyslů sami stranou, a to minimálně dokud
nebude dosaženo jejich cíle. Je to pouze slovní hnidopišství, když si nějaký
šosácký lidový teoretik, jehož praktické zkušenosti jsou v naprostém protikladu
k jeho vědomostem, namlouvá, že změnou označení změní stranický charakter,
který vlastní každé mladé hnutí.
Právě
naopak.
Pokud
je něco nelidového, potom je to právě ono pohazování si se starogermánskýrni
výrazy, které jednak nezapadají do naši doby, a za druhé neznačí nic určitého.
Ba naopak mohou lehce vést ke spatřování významu hnutí v jeho vnějším jazykovém
výrazu. To je skutečné neřád, který lze dnes spatřit velice často.
Již
tehdy a následně i v pozdějších dobách jsem neustále musel varovat před těmi
lidově-německými potulnými hnidopichy, jejichž pozitivní činnost byla rovna
nule, ovšem jejichž namyšlenost neznala mezí. Mladé hnutí se muselo a stále
musí chránit před přílivem lidí, jejichž jediné poručení spočívá v prohlášení,
že již třicet, nebo dokonce čtyřicet let bojovali za stejnou myšlenku. Kdo však
po čtyřicet let zastupuje takzvanou jednu myšlenku, aniž by dosáhl jakéhokoliv
úspěchu, a aniž by zabránil vítězství protivníka, přinesl pouze jen ten
nezvratitelný důkaz vlastní čtyřicetileté neschopnosti. Největší nebezpečí však
spočívá v tom, že tyto živly by se nechtěly zapojit do hnutí jako jeho
jednotlivé články, nýbrž blouzní o vůdčích místech, ke kterým se cítí, na
základě své dlouholeté činnosti, být jaksi povoláni. Běda, když se takoví lidé
dostanou do mladého hnutí! Stejně jako se obchodník, který během čtyřiceti let
důsledně zničil velký podnik, nehodí k zakládání nového, tak se i takový lidový
Metuzalém, který během této doby pokazil a zkornatěl nějakou velkou myšlenku,
nehodí k vedení nového, mladého hnutí!
Takoví
lidé přicházejí do nového hnutí pouze z části s úmyslem sloužit mu a být
užiteční myšlence nové víry, Většinou se pod jeho ochranou a pomocí jeho
možností snaží pomocí svých myšlenek ještě jednou učinit lidstvo nešťastným.
Jaké myšlenky to však jsou, to se dá jen těžko zopakovat.
Charakteristické
pro tyto povahy je, že básní o starogermánském bohatýrství, o šedém závoji
dávných dob, o kamenných sekyrách, mečích a štítech, jsou však obrovští
zbabělci, jaké si člověk jen může představit. Neboť stejní lidé, kteří ve
vzduchu šermují s věrnými plechovými kopiemi starogermánských mečů, a na
vousaté hlavě nosí preparovanou medvědí kůži s rohy, a prosazují boj s
duchovními zbraněmi, se jako hejno hus ve spěchu rozutečou před každým gumovým
komunistickým obuškem. Potomstvo nebude mít mnoho důvodů oslavovat jejich
hrdinskou existenci v nějakém novém eposu.
Poznal
jsem bohužel tyto lidi až moc dobře, takže mi nikdo nemůže mít za zlé, když
jsem k jejich odpornému herectví cítil pouze nejhlubší odpor. Na široké masy
však působili směšně, a Židé měli veškeré právo, ochraňovat tyto lidové
komedianty, a označovat je dokonce za skutečné zástupce budoucího německého
státu, Přitom jsou tito lidé ještě většinou neskonale namyšlení a přes všechny
důkazy jejich naprosté neschopnosti si stále myslí, že ví všechno nejlépe, a
stávají se skutečnou pohromou pro všechny pravé a pří mé bojovníky, jejichž
hrdinství úctyhodně vyzařuje nejenom z minulosti, nýbrž kteří se pokoušejí svým
jednáním dát stejný obrázek i svému potomstvu,
U
těchto lidí se ani nedá dost dobře rozlišit, kdo jedná ze své vnitřní hlouposti
a neschopnosti, a kdo tím sleduje nějaké určité cíle. Zvláště u takzvaných
náboženských reformátorů na starogermánském podkladu jsem měl vždy dojem, jako
by byli vysláni oněmi mocnostmi, které si nepřejí opětovný rozmach našeho
národa. Vždyť jejich činnost odvádí náš lid od společného boje proti společnému
nepříteli Židovi. Své síly místo toho vybíjejí v nesmyslných a nešťastných
náboženských roztržkách. A právě z tohoto důvodu je nutné zřízení silné
centrální moci ve smyslu bezpodmínečné autority vedeni v daném hnutí. Pouze
pomocí ní lze tomuto zhoubnému elementu zatrhnout jeho řemeslo. A právě z
tohoto důvodu lze největší nepřátele jednotného, rázně vedeného a řízeného
hnutí nalézt v okruhu těchto lidových ahasverů. Nenávidí totiž v hnutí onu moc,
která čelí tomuto neřádu.
Ne
nadarmo si mladé hnutí jedenkrát vytyčilo určitý program a nepoužilo přitom
slovo "lidový". Pojem lidový je díky své abstraktní výkladové
neomezenosti nepoužitelný jako možný podklad příslušného hnutí, a nenabízí
žádné měřítko pro příslušnost k němu. Tím nedefinovatelnější tento pojem
prakticky je, tím neomezenější možnosti výkladu skýtá, a o to více stoupá i
šance odvolávat se na něho. Vložení takto nejasného a mnohostranně výkladového
pojmu do politického života, vede k rozpadu oné tuhé bojové pospolitosti, neboť
tato nemůže existovat v momentě, kdy bude určení své víry a vůle přenecháno
každému jedinci.
Je
také hanebné, kolik lidí se dnes ohání slovem "lidový", a všichni
mají svůj vlastní výklad tohoto pojmu. Jeden vážený bavorský profesor, známý
bojovník s duchovními zbraněmi a účastník duchovních tažení na Berlín, srovnává
pojem lidový ve vztahu k monarchii. Tato učená hlava však samozřejmě poněkud
zapomněla popsat blíže totožnost naší německé monarchie minulé doby s dnešním
pojetím slova lidový. A také se obávám, že by se to onomu pánovi také těžko kdy
podařilo. Neboť něco nelidovějšího, než byla většina německých monarchistických
státních útvarů, si člověk snad už ani nedokáže představit. Kdyby tomu tak
nebylo, nikdy by nezanikly, a naopak jejich zánik je pouze důkazem nesprávnosti
jejich lidové ideologie.
A
tak každý tento pojem vykládá tak, jak mu sám nejlépe rozumí. Taková
rozmanitost mínění však nemůže v žádném případě sloužit jako podklad k
politickému bojovému hnutí.
A
to vůbec nehledě na jejich nepraktičnost a obzvláště neznalost lidového ducha
těchto lidových Janků dvacátého století. Je dostatečně ilustrována směšností, s
jakou k ní přistupují levičáci. Člověk je nechává žvanit, a vysmívá se jim.
Ten,
komu se na tomto světě nepodaří být nenáviděn svými protivníky, mi coby přítel
nepřipadá dost dobrý. A tak také přátelství takovýchto lidí bylo pro naše mladé
hnutí nejenom bezcenné, nýbrž, a to především, i škodlivě. A to byl také důvod,
proč jsme zprvu zvolili název "strana", doufali jsme totiž že již tím
od sebe zaplašíme celé hejno těchto lidových náměsíčníků, a proč jsme se
označili jako Národní socialistická německá dělnická strana.
Prvním
výrazem jsme si od těla drželi všechny ty starověké blouznivce, mluvky a
citátory takzvané lidové myšlenky. Druhý výraz nás osvobodil od celého zástupu
rytířů s duchovním mečem, od všech těch hořekujících hub, které třímají
duchovní zbraň jako ochranný štít před svou vlastní zbabělostí.
Samosebou
se rozumí, že jsme v následné době byli nejvíce napadáni právě oněmi posledně
zmíněnými, samozřejmě ne skutečně, nýbrž pouze perem, neboť od těchto lidových
oslů se nedá očekávat ani nic jiného. Pro ně je samozřejmě naše zásada
"kdo nás napadne násilím, ten se s násilím i potáže" něčím strašným.
Vyčítají nám nejenom hrubé uctíváni gumových obušků, nýbrž i závadného ducha
jako takového. To, že na shromáždění lidu muže být umlčen Demosténes, a to
pouze za pomocí pouhých padesáti idiotů, kteří se spoléhají na svou výřečnost a
především pěsti, tyto šarIatány vůbec nezajímá. Vrozená zbabělost jim nikdy
neumožní dostat se do takového nebezpečí. Neboť oni nepracují
"hlučně" a "dotěrně", nýbrž pěkné "v klidu'.
Musím
i dnes neustále naše mladé hnutí varovat před podobnými "tichými
pracovníky". Neboť tito jsou nejenom zbabělci, ale také budižkničemové a
povaleči. Člověk, který je znalý věci, je si vědom daného nebezpečí, zřetelně
před sebou vidí možnosti nápravy, má povinnost vystupovat proti zlu a snažit se
o jeho potíráni ne ve vší tichosti, nýbrž na otevřené veřejnosti. Nedělá-li to,
pak je bídný slaboch nedbalý své povinnosti, který selhal buďto ze zbabělosti,
nebo z lenosti a neschopnosti. Většina těchto "tichých pracovníků" se
však tváří, jako kdyby bůhví co věděli. Nejsou ničeho schopni, ale snaží se
svými triky oklamat celý svět. Jsou líní, avšak svou "tichou" prací
se snaží vzbudit dojem jak enormní, tak i snaživé činnosti. Zkrátka a dobře,
jsou to švindlíři, političtí manipulanti, kteří nenávidí poctivou práci
ostatních. Jakmile se taková lidová noční můra cítí být povolána do takového
"zátiší", můžete vsadit tisíc ku jedné, že v ní naprosto nic
neprodukuje, pouze krade ovoce poctivé práce ostatních.
K
tomu přichází arogance a domýšlivá drzost této prakticky zahálčivé chátry
štítící se světla, se kterou se vrhají na práci jiných, snaží se ji povýšeně
kritizovat, čímž ve skutečnosti jenom pomáhají našemu úhlavnímu nepříteli naší
národní pospolitosti.
I
ten poslední agitátor, který vlastní odvahu chlapsky a otevřeně zastupovat své
názory a přednášet je stojíce na hospodském stole tváří v tvář svým
protivníkům, koná více než tisíc těchto ztracených, záludných ustrašenců. Zcela
jistě občas obrátí a získá toho, či onoho pro své hnutí. Jeho výkon bude
zhodnocen, a účinek jeho jednání bude shledán úspěšným. Pouze ti zbabělí
podvodníci, kteří si v "tichosti" chválí svou práci a zahalují se tak
do ochranného pláště opovrženíhodné anonymity, se nehodí naprosto k ničemu a
při opětovném povstání našeho národa smí platit v pravém slova smyslu za
trubce.
Počátkem
roku 1920 jsem popoháněl k uspořádání první obrovské masové manifestace. V
tomto ohledu došlo k názorovým rozporům. Někteří straničtí vůdci měli věc za
příliš svůdnou, a tím i ve svém účinku neblahou. Rudý tisk se námi začal
zaobírat, a my jsme byli šťastní, že můžeme dosáhnout jejich nenávisti. Začali
jsme vystupovat, coby diskusní řečníci, na jiných shromážděních. Samozřejmě že
byl každý z nás okamžitě umlčen, avšak úspěch se dostavoval. Začala se s námi
seznamovat širší veřejnost. A čím jsme byli známější, tím proti nám vzrůstal
větší odpor a vztek. A tak jsme směli doufat, že nás, při našem prvním velikém
masovém shromáždění nemine návštěva většího rozměru našich přátel z rudého
tábora.
I
mě bylo jasné, že pravděpodobnost nějaké eskalace je víc než velká. Avšak boj
musel být vybojován, a když ne dnes, tak za několik měsíců. Záleželo zcela na
nás, zda již od prvního dne zvěčníme naše hnutí slepým, bezohledným postojem.
Znal jsem až moc dobře mentalitu příslušníků rudé strany, než abych nevěděl, že
extrémní a odhodlaný odpor na ně udělá obrovský dojem, ale že přitom můžeme
získat i nové přívržence. A k tomuto odporu je nutno se rozhodně postavit.
Tehdejší
první předseda strany, pan Harrer, mým úmyslům ve vztahu ke zvolené době
nevěřil, a v důsledku toho jako čestný, přímý muž odstoupil ze svého vůdčího
místa. Na jeho místo se posunul pan Drexler. Já sám jsem si v hnutí vyhradil
organizaci propagandy, a tu jsem také bezohledně prováděl.
A
tak byl jako termín uskutečněni prvního velikého lidového shromážděni tehdy
ještě neznámého hnutí stanoven na 24. leden 1920.
Přípravy
jsem vedl sám osobně. Byly velmi krátké. Celý aparát byl uspořádán tak, aby
mohl provádět bleskurychlá rozhodnutí. K současným otázkám měla být zaujata
pozice během 24 hodin formou masového shromáždění. Jeho oznámení měla
proběhnout pomocí plakátů a letáků, jeho směr měl být určen z hlediska toho, co
jsem v hrubých obrysech již předložil coby pojednání o propagandě. Působení na
široké masy, koncentrace na malý počet bodů, stálé opakování toho samého,
sebejisté a sebevědomé znění textů ve formě apoštolského tvrzení, největší
vytrvalost v šíření a trpělivost v očekáváni účinku.
Za
základní barvu byla zvolena rudá. Je vybičující a musela nejvíce naše
protivníky popuzovat a dráždit, čímž se tak nebo tak dostaneme do jejich
podvědomí a paměti,
V
následující době se i v Bavorsku ukázalo vnitřní sbratření marxistů a Centra,
coby politické strany. Nejzřetelněji to bylo patrné starostí, se kterou se
vládnoucí Bavorská lidová strana pokoušela zeslabit a posléze i zamezit účinku
našich plakátů na rudou dělnickou masu. Když policie nenašla žádný jiný
prostředek jak by proti tomu zakročila, musela být nakonec zavedeny
"dopravní ohledy", aby tak bylo zadostiučiněno rudým spolkovým
soudruhům, a za vydatného přispěni takzvané celoněmecko-národní lidové strany
byly tyto plakáty, které slibovaly vrátit statisíce mezinárodních popuzených a
svedených dělníků zpět německé národní pospolitosti, nakonec zcela zakázány.
Tyto plakáty (přidané prvnímu a druhému vydání této knihy jako příloha) mohou
nejlépe doložit mocný zápas, který v té době mladé hnutí vybojovalo. Budou však
také archivovány potomstvem jako svědectví vůle a upřímnosti našeho smýšlení a
zvůle takzvaných národních úřadů v potlačování jím nepříjemného znárodňování a
tím i znovuzískávání širokých vrstev naší národní pospolitosti.
Napomohou
také zničit mínění, že v Bavorsku byla národní vláda, a pro potomstvo budou
také dokumentovat, že národní Bavorsko v letech 1919,1920,1921,1922 a 1923
nebylo výsledkem jeho
národní
vlády, nýbrž pouze vynuceného ohledu, který tato vláda musela brát na pozvolně
národně cítící obyvatelstvo.
Vlády
samy dělaly vše proto, aby tomuto ozdravnému procesu zabránily a zneškodnily
ho.
Pouze
dva muže je z toho nutno vyjmout:
Tehdejšího
policejního prezidenta Ernsta Pohnera a jeho věrného poradce vrchního úředníka
Fricka. To byli jediní dva vyšší státní úředníci, kteří tehdy měli odvahu být
nejprve Němcem, a pak teprve úředníkem. Na takto zodpovědném místě byl Ernst
Pohner jediný, který netokal po přízni mas, nýbrž se cítil být zodpovědný vůči
národní pospolitosti, a za znovuvzkříšení jeho nadevše milujícího německého
národa byl ochoten vložit do hry, a pokud to bude nutné, i obětovat svou osobni
existenci. Proto byl také neustále nepříjemným trnem v oku všem těm úplatným,
úřednickým kreaturám, pro něž nebyly rozhodující zájmy vlastního národa a
znovunastolení jeho svobody, nýbrž pouze rozkazy jejich chlebodárců, bez ohledu
na blaho jim svěřeného národního celku.
Patřil
především k těm charakterům, který se, oproti ostatním strážcům naši takzvané
státní autority, nezalekl nepřátelského postoje všech lidových a národních
zrádců, nýbrž po něm, coby řádný muž, samozřejmě toužil. Nenávist Židů a
marxistů, jejich celý boj plný lží a pomluv byl pro něho jediným štěstím
uprostřed bídy našeho lidu.
Muž
žulové poctivosti, antické prostoty a německé přímosti, u něhož rčení
"radši mrtvý, než otrokem'" nebylo žádnou frází, nýbrž tvořilo souhrn
jeho celého vlastního bytí.
On
a jeho spolupracovník dr. Frick jsou v mých očích jediní, kteří mezi státníky
mají právo být označováni jako spolutvůrci národního Bavorska.
Než
bylo přikročeno ke konání našeho prvního velkého masového shromáždění, musel
být nejprve nejenom shromážděn potřebný propagandistický materiál, nýbrž musely
být vytištěny i základní směrnice programu shromáždění.
Hlavní
směrnice, které se nám o sestavení programu míhaly před očima, podrobně rozvedu
v druhém díle této knihy. Zde bych chtěl pouze konstatovat, že bylo dosaženo
nejenom toho, že mladému hnuti byla dána forma a obsah, nýbrž i zpřístupnit
jeho cíle širokým masám.
Z
takzvaných intelektuálských kruhů zazněly pokusy o zesměšnění a kritiku.
Správnost našich tehdejších názorů však poskytl účinek tohoto programu.
V
těchto letech jsem byl svědkem vzniku několika tuctů nových hnutí, která opět
beze stopy zmizela a rozplynula se. Jedno jediné zůstalo: Národně socialistická
německá dělnická strana. A dnes jsem více než kdy jindy přesvědčen, že proti ní
mohou bojovat, mohou se snažit jí ochromit, malí straničtí ministři nám mohou
zakazovat projevy a slova, avšak vítězství našich myšlenek nikdy nezabrání.
I
kdyby jeho jméno pro celou současnou vládní garnituru a její zástupce
nevyvolalo ani nejmenší vzpomínku, přesto zůstanou základní principy národně -
socialistického programu základy budoucího německého státu.
Čtyřměsíční
konáni shromáždění před lednem 1920 nám pomalu našetřila ony malé prostředky,
které jsme nyní použili k vytištění našich prvních potřebných letáků, plakátů a
programů.
Pokud
chci na závěr tohoto dílu vylíčit první velké masové shromážděni našeho hnuti,
děje se to proto, že jím strana rozlomila úzký rámec malého sdruženi, a na
místo toho poprvé obrovským faktorem naší doby zapůsobila na veřejné mínění.
Já
osobně jsem tehdy měl pouze jedinou starost. Zaplní se sál, nebo budeme hovořit
do zívající prázdnoty? Byl jsem uvnitř skalně přesvědčen o tom, že pokud lidé
přijdou, bude to den obrovského úspěchu mladého hnutí. A tak jsem v obavách
vyčkával tehdejšího večera.
V
7:30 se mělo konat zahájení. V 7:15 jsem vstoupil do slavnostního sálu Dvorního
pivovaru na Platzlu v Mnichově, a srdce mi málem puklo radostí. Obrovský
prostor byl přeplněn lidmi. Hlava na hlavě, skoro dvoutisícová masa lidí. A
především pak přišli ti, na které jsme se chtěli obrátit. Skoro polovina sálu
se zdála být obsazena komunisty a nezávislými. Naše první velké shromáždění
mělo mít, díky jim, rychlý konec.
Avšak
bylo tomu jinak. Poté co skončil první řečník, chopil jsem se slova já. Po pár
minutách začaly padat poznámky, a v sále došlo k prudkým srážkám. Několik
věrných válečných kamarádů a dalších příznivců se potýkalo s narušiteli klidu,
a postupně se jim podařilo opět částečně obnovit klid. Mohl jsem hovořit dále.
Po půl hodině začal potlesk přehlučovat výkřiky a hulákání.
V
tom momentě jsem přešel k našemu programu, a začal jsem ho poprvé vysvětlovat.
Každou
čtvrthodinu byli poznámky stále více potlačovány pochvalnými výkřiky. A když jsem
shromážděné mase konečně bod po bodu přečetl všech pětadvacet tezí a požádal
jsem ji, aby nad nimi sama vyřkla ortel, počal dav postupně přecházet v jásot.
Jednohlasně, a opět znovu jednohlasně, a když i poslední teze našla svou cestu
k srdcím tohoto davu, byl přede mnou sál plný lidí, sjednocených společným
přesvědčením, novou vírou, novou vůlí.
A
když jsem skoro po čtyřech hodinách rozpustil toto shromáždění a viděl jsem jak
se masa, hlava na hlavě, jako pomalý proud sune, valí a tlačí k východu, věděl
jsem, že do německého lidu vnikly základní směrnice nového hnutí, které už se
nikdy nedají zapomenout.
Byl
zapálen oheň, z jehož žáru jednou musí vyjít meč, který musí opět vybojovat
svobodu germánskému Siegfriedovi a bytí německému národu.
A
vedle příštího znovuvzkříšení jsem cítil kráčet bohyni neúprosné pomsty za
křivopřísežnost 9. listopadu 1918.
Sál
se pomalu vyprazdňoval.
Hnutí se začalo přirozeně vyvíjet.