Mein Kampf 24.část-OTÁZKA ODBORŮ
OTÁZKA ODBORŮ
Rychlý
růst hnutí nás donutil zaujmout v roce 1922 stanovisko k otázce, která není
bezezbytku vyřešena dodnes.
Při
pokusu o studii oněch metod, které by co nejdříve a co nejsnáze hnutí otevřelo
cestu k srdcím širokých mas, jsme neustále naráželi na připomínky, že dělník
jako takový nám nebude zcela náležet do té doby, dokud zastupování jeho zájmů
na čistě pracovním a hospodářském poli bude spočívat v rukou jinak smýšlejících
a jejich politických organizací.
Na
těchto připomínkách skutečně něco bylo. Dělník, který pracoval v nějakém
závodu, nemohl dle všeobecného přesvědčení vůbec existovat, aniž by byl člen
nějakých odborů. Nejenom, že tím měly být chráněny jeho pracovní zájmy, ale i
jeho pozice v závodě byla z dlouhodobého hlediska myslitelná pouze v případě,
kdy byl příslušníkem odborů. Většina dělníků se nacházela v odborářských
svazech. Tito všeobecně bojovali za lepší výplaty a uzavírali tarifové smlouvy,
které dělníkovi zajišťovaly pouze určitý příjem. Bezpochyby byl výsledek těchto
bojů všech dělníků výhodný pro podniky, a obzvláště každý slušný člověk musel
mít výčitky svědomí, když si zastrkával do kapes odbory vybojované výplaty,
přičemž se sám tohoto boje nezúčastnil.
S
normálním občanským podnikatelem se o tomto problému dalo jen těžko hovořit.
Neměli pochopení (nebo ho nechtěli mít) ani pro materiální, ani pro morální
stránku problému. A konečně hned zkraje hovoří jejich zdánlivě vlastní
hospodářské zájmy proti jakémukoliv organizovanému shromažďování jim
podléhajících pracovních sil, takže už z tohoto důvodu si nemohou o věci
vytvořit nezaujatý úsudek. A proto je také zde nutné, aby se člověk obrátil na
někoho nezaujatého, který nepodléhá pokušení pro samé stromy nevidět les. Ti
pak s upřímnou vůlí budou mít daleko větší pochopení pro záležitosti, které tak
nebo tak patří k nejdůležitějším v dnešním i budoucím životě.
Již
v prvním díle jsem se vyjádřil o smyslu a účelu a o nutnosti odborů. Zaujal
jsem tam stanovisko, že dokud nebude, a to buďto státními opatřeními (která
jsou však většinou neúčinná), nebo pomocí všeobecně nové výchovy, dosaženo
změny vztahu zaměstnavatele k zaměstnanci, nezbude tomuto nic jiného, než že
si, s odvoláním na svá práva, coby ekvivalentní rovnocenný smluvní partner,
bude sám obhajovat své zájmy. Dále bych chtěl zdůraznit, že by takovéto vnímání
bylo zcela ve smyslu celé národní pospolitosti, kdyby se tím mohlo zabránit
sociální nespravedlnosti, která by pak ve svém důsledku musela vést k těžkým
ztrátám v celé pospolitosti našeho národa. Dále prohlašuji, že tato nutnost
musí být uznávána tak dlouho, dokud budou mezi podnikateli takoví lidé, kteří
nejenom že nemají naprosto žádný smysl pro sociální povinnosti, ale ani pro
základní lidská práva. A vyvozuji z toho ten důsledek, že pokud bude takováto
sebeobrana jednou prohlášena za nutnou, muže její forrna obstát pouze za
předpokladu spojení zaměstnanců na odborové základně.
V
tomto všeobecném pojetí se u mne nezměnilo nic ani v roce 1922. Avšak nyní bylo
potřeba nalézt jasnou formulaci pro stanovisko k této otázce. Nešlo o to,
jednoduše se spokojit s poznatky, nýbrž bylo nutné vyvést z toho praktické
závěry.
Jednalo
se o zodpovězení následujících otázek:
I.
Jsou odbory nutné?
2.
Má se NSDAP sama odborově angažovat, nebo má své členy přivést k nějaké formě
podobné činnosti?
3.
Jakého druhu by měly být případné odbory NSDAP? Jaké jsou naše úkoly a jejich
cíle?
4.
Jak bychom přišli k podobným odborům?
Myslím,
že první otázku je nutno zodpovědět pouze pro uspokojení. Podle toho, jak se
dnes věci mají si myslím, že bez odborů se nedá obejít. Ba naopak, patří k
nejdůležitějším institucím hospodářského života národa. Jejich význam však
nespočívá na sociálně politickém poli, nýbrž spíše na všeobecně národně
politickém. Neboť národ, jehož široké masy dojdou pomocí správného odborářského
hnutí k uspokojení svých životních potřeb, a zároveň tím obdrží potřebné
vzdělání, tím bude neobyčejně posilněn v boji za svou vlastní existenci.
Odbory
jsou pak potřebné především jako základní kámen budoucího hospodářského
parlamentu, resp. Stavovskou komorou.
Druhou
otázku lze taktéž zodpovědět velice snadno. Pokud je odborářské hnutí důležité,
potom je zcela jasné, že se k němu národní socialisté musí vyjádřit nejenom
teoreticky, nýbrž také prakticky. Ovšem jak vyjádřit, to už není tak snadné.
Národně
socialistické hnutí, které si za cíl vytýčilo národně socialistický stát, nesmí
pochybovat o tom, že všechny budoucí instituce tohoto nového státu musí
zákonitě vzejít z jeho hnutí. Bylo by největší chybou věřit, že by se náhle z
ničeho, pouze z pozice moci, mohla provést určitá reorganizace, aniž by k tomu
byla připravena určitá lidská základna, která je především názorové připravena.
Také zde platí pravidlo, že důležitější než je vnější forma, které se dá
mechanicky dosáhnout velice rychle, zůstane vždy duch, který takovou formu
naplňuje. Rozkazem lze například na státní organismus diktátorsky naroubovat
vůdcovský princip. Živoucí však muže být pouze v tom případě, pokud se sám
vlastním vývojem postupně vytvoří z toho nejmenšího, a pomocí neustálého výběru,
který nepřetržitě provádí tvrdá realita života, obdrží během dlouhé řady let
vůdcovský vůdčí materiál, který je nezbytný k uskutečnění těchto principů.
Nejde
si tedy představit, že by člověk náhle z aktovky vytáhl návrh na novou státní
ústavu a tu by chtěl pomocí nějakého mocenského výroku "zavést"
shora. Pokusit se o to člověk může, avšak výsledek zcela jistě nebude života
schopen, spíše to bude mrtvé novorozeně. To mě zcela upomíná na vznik Výmarské
ústavy a na pokus, věnovat německému národu s novou ústavou také novou vlajku,
která neměla naprosto žádnou vnitřní spojenost s prožitky našeho národa během
poslední poloviny století.
Také
národně socialistický stát se musí vyvarovat podobných experimentů. Může
jednoho dne vzejít pouze z dávno existující organizace. Tato organizace v sobě
musí nést původní prvky národně socialistického života, aby se z ní konečně
mohl utvořit živoucí národně socialistický stát.
Jak
již bylo zdůrazněno, budou zárodečné buňky hospodářské komory spočívat v různých
profesních zastoupeních, a tedy především v odborech. Pokud však mají budoucí
stavovská zastupitelstva a centrální hospodářský parlament představovat národně
socialistickou instituci, musí také tyto důležité zárodečné buňky být nositeli
národně socialistického smýšlení a vnímání. Stranické instituce je nutno
převést na stát, avšak stát nemůže náhle z ničeho vyčarovat odpovídající
instituce, pokud nechce, aby to byly pouze naprosto neživé útvary.
Již
z tohoto nejvyššího hlediska musí národně socialistické hnutí uznat nutnost
vlastní odborářské činnosti.
To
musí už proto, neboť skutečná národně socialistická výchova ať¦ již
zaměstnavatelů, tak i zaměstnanců ve smyslu oboustranného zařazení do národní
pospolitosti, neprobíhá pomocí teoretických pouček, proklamací, nebo
napomenutí, nýbrž pouze pomocí boje každodenního života. Pouze jím musí hnutí
vychovávat jednotlivé velké hospodářské skupiny, a přivésti je tak blíže k
velikášským stanoviskům. Bez takové přípravy zůstane každá naděje na vznik někdejší
opravdové národní pospolitosti pouhou iluzi. Pouze velké světonázorové ideály,
které hnutí zastupuje, mohou pozvolna vytvořit všeobecný styl, který pak jednou
nová doba představí jako skutečné vnitřně fungující, a ne jenom jako zevně
utvořený obraz.
Proto
se hnutí musí nejenom kladně postavit k idejím odborů jako takovým, nýbrž také
bezpočtu členů a přívrženců se musí praktickou činností dostat potřebného
vzdělání pro budoucí národně socialistický stát.
Zodpovězení
třetí otázky vyplývá z výše řečeného.
Národně
socialistické odbory nejsou žádný nástroj třídního boje, nýbrž pouze orgán
profesního zastoupení. Národně socialistický stát nezná žádných tříd, nýbrž z
politického hlediska pouze občany s naprosto stejnými právy a podle toho i stejnými
povinnostmi, a kromě toho také státní příslušníky, kteří jsou však ze
státně-politického hlediska naprosto bez jakýchkoliv práv.
Odbory
v národně socialistickém duchu nemají za úkol pomocí sdružování různých lidí v
rámci národní pospolitosti tyto postupně přetvářet ve třídu, a tou pak vést boj
proti podobně organizovanému útvaru v rámci národní pospolitosti. Tento úkol
nemůžeme odborům vůbec připsat. Může jim být propůjčen pouze v tom okamžiku,
kdy se tyto stávají bojovým nástrojem marxismu. Odbory jako takové nejsou
"třídními bojovníky", pouze marxismus z nich učinil svůj nástroj
třídního boje. Opatřuje průmyslové masy, které mezinárodní světový Žid používá
k rozvracení hospodářských bází jednotlivých svobodných, nezávislých národních
států, k ničení jejich národního průmyslu a jejich národního obchodu, a tím
napomáhá k zotročování svobodných národů ve službách nadstátního
světově-finančního židovstva.
Národní
socialisté odbory musí zvyšovat bezpečnost národního hospodářství, a to skrze
organizační shromažďování určitých skupin účastnících se národního
hospodářského procesu, a posilovat jejich sílu odstraňováním oněch neřádů,
které svými důsledky působí destruktivně na národní lidový soubor a na žádoucí
pracovní sílu národní pospolitosti, a tím také škodí státu a v neposlední řadě
ženou samotné hospodářství do neštěstí a zatracení.
Pro
národně socialistické odbory tím není stávka prostředkem k podlomení a
roztříštění národní produkce, nýbrž pouze k jejímu posílení a uvolnění pomocí
likvidace oněch neřádů, které svým nesociálním charakterem omezuji výkonnost
hospodářství, a tím i existenci celku. Neboť výkonnost jedince je neustále
spjata se všeobecnou právní a sociální pozicí, kterou v rámci hospodářského
procesu zaujímá, a kterou může využít ke svému vlastnímu prospěchu pouze z toho
vycházejícího poznatku nutnosti úspěchu tohoto procesu.
Národně
socialistický zaměstnanec musí vědět, že rozkvět národního hospodářství znamená
jeho osobní materiální štěstí.
Národně
socialistický zaměstnavatel musí vědět, že štěstí a spokojenost jeho
zaměstnanců jsou jediným předpokladem pro existenci a další vývoj jeho
vlastního hospodářského rozmachu.
Národně
socialistický zaměstnanec a národně socialistický zaměstnavatel jsou oba
zplnomocněnci a zástupci celé národní pospolitosti. Vysoká míra osobní svobody,
která je jim přiznána v rámci jejich působnosti, je vysvětlitelná tou
skutečností, že dle zkušenosti výkon jedince stoupl daleko více právě díky
poskytnutí široké volnosti, než tlakem shora. Dále je pak nutné zabránit tomu,
aby nebylo zamezováno přirozenému procesu výběru, který napomáhá v postupu
schopným, zdatným a pilným jedincům.
Pro
národně socialistické odbory je proto stávka prostředkem, který může být, a
zřejmě i musí být používán tak dlouho, dokud nebude existovat národně
socialistický stát. Ten by pak měl definitivně převzít právní péči a právní
ochranu obou proti sobě bojujících skupin, totiž zaměstnanců a zaměstnavatelů
(Neboť ve svém důsledku snížení produkce to škodí celé národní pospolitosti!).
Hospodářské komoře pak bude příslušet povinnost udržovat chod národního
hospodářství a odstraňování oněch škodlivých nedostatků a chyb. To, co je dnes
vybojováváno pomocí zápasu milionů lidí, musí být jednou vyřizováno v rámci
stavovské komory a centrálního hospodářského parlamentu. Tím by měl přestat
zuřivý zápas mezi zaměstnavateli a pracujícími o mzdy a tarify, který poškozuje
hospodářskou existenci obou, a tento problém by měl být řešen společně na
vyšších instancích, které pak musí mít neustále na zřeteli především blaho
národní pospolitosti a státu.
Také
zde musí bez výjimky platit ono železné pravidlo, že na prvním místě je vlast,
a teprve potom strana.
Úkolem
národně socialistických odborů je výchova a příprava pro tento cíl, to znamená:
Společná práce všech za udržení a posílení našeho národa a jeho státu,
přiměřeně jednotlivým schopnostem a silám, které jsou buďto vrozené, nebo
vyškolené v rámci národní pospolitosti.
Čtvrtá
otázka: Jak přijdeme k podobným odborům?, se zdá být ze všech nejtěžší.
Je
všeobecně o mnoho snadnější založit nový útvar v novém prostoru, než ve starém
odvětví, které podobné ustavení dávno vlastní. V místě, kde ještě neexistuje
určitý obchod určitého zaměření, se dá snadno takový založit. Těžší už je to,
když takový podobný podnik již existuje, a nejtěžší je to, když jsou pro to
dány podmínky, za kterých může prospívat jen on sám. Neboť zde stojí
zakladatelé před úkolem, nejenom zavést svůj nový podnik, nýbrž aby zde sami přežili,
musí v daném místě zničit podnik původní.
Národně
socialistické odbory vedle odborů jiných zcela ztrácí svůj smysl. Neboť také
ony se musí cítit prostoupeny světonázorovým posláním, a z něho vycházející
povinnosti k netolerantnosti vůči podobným, nebo naprosto cizím útvarům, a ke
zdůrazňování výhradní nutnosti vlastního Já. Také zde neplatí žádné dorozumět
se a žádné kompromisy s podobným úsilím, nýbrž pouze zachovávání naprosto
vlastních práv.
Existovaly
pouze dvě možnosti, jak dosáhnout takového vývoje.
I.
Mohly se založit nové odbory, které by postupně zahájily boj proti mezinárodním
marxistickým odborům, nebo se mohlo
2.
Vstoupit do těchto marxistických odborů, a pokusit se je naplnit novým duchem,
respektive z nich utvořit nástroj nového světonázoru
Proti
první možnosti hovořily následující pochyby: naše finanční situace byla v oněch
letech stále ještě povážlivá, prostředky, které jsme měly k dispozici byly
bezvýznamné. Postupně stále více narůstající inflace ztížila situaci ještě tím,
že se v těchto letech v podstatě vůbec nedalo hovořit o jakékoliv hmatatelném
materiálním využití odborů pro jejich členy. Jednotliví dělnici tehdy z tohoto
hlediska neměli naprosto žádny důvod platit jakékoliv odborářské příspěvky. I samotné
stávající marxistické odbory byly na pokraji zhroucení, kdyby jim pomocí
geniální akce pana Cuna v Porýní nespadly náhle do klína miliony. Tento
takzvaný "národní" říšský kancléř může být označován za zachránce
marxistických odborů.
S
podobnými finančními možnostmi jsme tehdy nemohli počítat. A těžko někoho
nalákáte ke vstupu do nových odborů, které mu z důvodu své vlastní finanční
bezmocnosti nemůže nabídnout ani to nejmenší. Naproti tomu se musím rázně
ohradit proti tomu, vytvářet podobnou novou organizací pouze protekční místečko
pro větší či menši duše hnutí.
Vůbec,
osobnostní otázka zde hrála tu největší roli. Nemohl jsem tehdy najít jednu
jedinou osobnost, které bych mohl svěřit do rukou řešení tohoto mohutného
úkolu. Ten, kdo by opravdu dokázal v oné době rozbit marxistické odbory a
namísto této instituce zničujícího třídního boje by dopomohl vítězství národně
socialistické odborové myšlence, by patřil k největším mužům našeho národa, a
jeho bysta by musela být ve Walhalle v Regensburgu věnována jeho potomstvu.
Znal
jsem však jeden mozek, který by se na takovou pozici hodil. Bylo by zcela
chybné si v tomto ohledu namlouvat, že mezinárodní odbory disponují pouze
samými průměrnými osobnostmi. To nám ve skutečnosti neříká naprosto nic, neboť
když byly tyto kdysi zakládány, neexistovalo nic jiného. Dnes musí národně
socialistické odbory bojovat proti dlouhotrvající gigantické, do detailu
vystavěné masové organizaci. Porobitel však musí být vždy geniálnější, než
obránce, pokud chce tohoto přemoci. Dnešní marxistické odbory mohou být
spravovány i obyčejnými byrokraty. Dobyty však mohou být pouze divokou energií
a geniální schopností nadřazeného velikána druhé strany. Pokud se takový
nenajde, je zbytečné si zahrávat s osudem, a ještě nesmyslnější, chtít onu
záležitost vynucovat nedostatečným podchycením.
Zde
platí zásada využívat poznatků, že je v životě často lepší,nechat záležitost
zprvu v klidu, než ji začít napolovic nebo vůbec špatně, jenom z důvodu
nedostatku vhodných sil.
K
tomu přichází ještě další úvaha, která by neměla být označována za
demagogickou. Byl jsem tehdy pevně přesvědčen, a jsem tak i dnes, že je velmi
nebezpečné příliš brzo spojovat velký politický, světonázorový boj s
hospodářskými záležitostmi. To platí především pro náš německý národ. Neboť zde
v podobném případě odtáhne hospodářské zápolení veškerou energii z politického
boje. Neboť lidé, kteří získají přesvědčení o tom, že když si budou spořit,
našetří si postupně na svůj domeček, se také celým svým bytím zaměří na
dosažení tohoto jimi vytyčeného cíle, a již vůbec jim nezbude čas na politický
boj proti těm, kteří tak nebo tak přemýšlí jenom o tom, jak by jim jejich
našetřené groše opět odebrali. Místo aby zápasili politickým bojem za získané
názory a přesvědčení, rozplývají se nad vlastními bytovými představami, a na
konec pak většinou sedí na dvou židlích.
Národně
socialistické hnutí dnes stojí na začátku jeho zápasu. Nejprve musí z větší
části zformovat a dokončit svůj světonázorový obraz. Musí veškerou svou energii
bojovat za prosazení svých velikášských ideálů, a jeho úspěch je myslitelný
pouze tehdy, pokud veškerá jeho síla vstoupí do služeb tohoto boje.
Nakolik
může zaobírání se hospodářskými problémy ochromit aktivní bojovou sílu lze nejlépe
vidět na následujícím klasickém případu:
Listopadová
revoluce roku 1918 nebyla provedena odbory, nýbrž prosadila se právě vůči nim.
A německé měšťanstvo nevede žádný politický boj za německou budoucnost, neboť
se domnívá, že tato budoucnost je zajištěna rozšiřující se hospodářskou prací.
Měli
bychom se z těchto zkušeností poučit. Neboť také u nás to nepůjde jinak. Čím
více bude celková síla našeho hnutí spojována s politickým bojem, tím větší
máme naději uspět na celé čáře. Čím více se však budeme předčasně zatěžovat
odborovými, bytovými a podobnými problémy, tím mizivější bude užitek celé věci,
brané jako celek. Neboť ať již se tyto zájmy zdají být sebe důležitější, jejich
naplnění ve větším rozsahu bude možné teprve tehdy, když budeme schopni
postavit veřejnou moc do služeb těchto zájmů. Do té doby budou tyto myšlenky
hnutí pouze zatěžovat tím více, čím dříve se touto problematikou bude zabývat,
a čím silněji bude ovlivňovat jeho světonázorovou vůli. Mohlo by to pak velmi
lehce dojit až tak daleko, že by odborová hlediska mohla řídit politické hnuti,
místo aby světonázor navedl odbory do správných kolejí.
Skutečný
užitek pro hnutí, stejně jako pro celý národ, může z národně socialistických
odborů vzejít teprve tehdy, pokud jsou tyto odbory světonázorově naplněny naši
národně socialistickou myšlenkou do té míry, že se již nemohou ocitnout v
nebezpečí, spadnout do marxistických kolejí. Neboť národně socialistické
odbory, které by svou budoucnost spatřovaly pouze v konkurenci k marxistům, by
byly horší, než žádné. Musí vypovědět svůj boj marxistickým odborům nejenom
jako organizace, nýbrž především jako myšlenka. Musí v nich spatřovat zástupce
třídního boje a třídních myšlenek, a měly by se namísto nich stát skutečnym
ochranitelem profesních zájmů německých občanů.
Všechna
tato hlediska hovořila tehdy, a hovoří i dnes, proti založení vlastních odborů,
leda že by se náhle objevil nějaký geniální mozek, který by byl osudem povolán
k vyřešení právě této otázky.
Existovaly
tedy pouze zbylé dvě možnosti: buďto doporučit vlastním stranickým soudruhům
vystoupit ze stávajících odborů, anebo v nich naopak zůstat a pokud možno v
nich působit destruktivně. Osobně jsem doporučoval tuto druhou možnost.
Obzvláště v letech 1922/23 se to bez problémů dalo provést. Neboť finanční
užitek, který odbory v době inflace mohly shrábnout z řad členů našeho mladého
hnutí, byl v podstatě roven nule. Škoda pro ně však byla obrovská, neboť
národně socialističtí přívrženci byli jejich největšími kritiky a tím i jejich
vnitřními rozkladači.
Zcela
jsem tehdy odmítal jakékoliv experimenty, které v sobě již od počátku nesly
stopy neúspěchu. Pohlížel jsem na to jako na zločin, odebírat dělníkovi tolik a
tolik z jeho mzdy na instituci, o jejímž užitku pro něho jsem nebyl vnitřně
přesvědčen.
Když
nějaká nová politická strana opět jednoho dne zmizí, pak to nikdy není
sebemenší škoda, nýbrž naopak je to skoro vždy k užitku, a nikdo nemá žádné
právo, nad tím naříkat. Neboť to, co jedinec dává politickému hnutí, dává i
"fonds perdu". Kdo však platí poplatky odborům, má také právo na
splnění přislíbené mu protislužby. Pokud to splněno není, pak jsou takoví
strůjci těchto odborů podvodníci, nebo přinejmenším alespoň lehkovážní lidé,
kteří by měli být povoláni k zodpovědnosti.
Dle těchto představ jsme také v roce 1922 jednali. Jiní tomu zřejmě rozuměli lépe a zakládali všelijaké odbory. Předhazovali nám tento nedostatek jako zřetelné znamení našich chybných a omezených názorů. Avšak netrvalo to dlouho, a tyto nové útvary opět zmizely, takže konečný výsledek byl stejný jako u nás. Ovšem pouze s tím rozdílem, že my jsme nepodvedli ani sebe, ani nikoho jiného.